Wednesday, December 28, 2011

Xtvt ujung minggu dengan hobi baru..:)

Sejak 2 menjak dah pandai buat felt craft nie...terhasil hobi baru.. nie sume hasil 'keras tangan' ku..



yg brooch ni..besar..klu nak pakai kat tudung kena kecilkan size rasanya..


yang ni tag nama..and book mark..tag name tu klu nak letak gambar kecil pun ok gak..jadila small frame..



pencil case with keychain untuk si bujangku

kotak kek..ni kotak pelbagai guna..sesuai untuk simpan barang..tapi yg ni kecil je..bole buat simpan brooch..


hand phone case..buat diri sendiri..he he



key chain buat si dara ku..

Friday, December 23, 2011

Cite pisang lagi...


Pinjam gambar dari google...'PISANG BOYAN'

From: ::-eSpAcE 9808-::

Pisang AJAIB : Tiada Yang Ajaib Kalau .......

selatanonline
Oleh Ibn_bacoks

PONTIAN – Pisang boyan selalunya digemari oleh kaum ibu dengan mengenakan resepi turun temurunnya untuk membuat kuih lepat pisang.

Antara ramuannya ialah dilecek-lecek lalu dicampurkan air dengan tepung gandum, tepung pulut dan garam.

Apa yang menjadi kemusyilannya adalah kepada penggunaan kicap pekat yang turut ditaruh bersama air gula Melaka. Katanya supaya kelihatan lebih cantik.

Bagi generasi baru, sudah tentu tidak mampu untuk mengenal pasti pisang apakah yang sesuai untuk hidangan kuih tradisional itu. Apa yang penting, pisang sudah terhidang, maka disuapnya sahaja ke dalam mulut.
Pun begitu, disebalik keenakannya, ramai yang tidak tahu pada satu keajaiban yang Mtd-Benut.blogspot.com temui untuk paparan kali ini. Sebelum itu, pernahkah anda mendengar cerita ‘Pisang Boyan Kembar Ajaib’?.
Pemiliknya iaitu Tn. Hj. Abdullah Genu, 67, berkata selalunya bila pokok pisang itu disebut, ramai yang tidak ambil pusing tentang kewujudannya. Namun pisang yang ingin dimaksudkan ini berbeza dengan jenis pisang yang lain.
Anehnya, kejadian ini katanya merupakan pertama kali yang disaksikannya sendiri. Pisang boyan kembar yang berkongsi batang tapi bercabang dua dan berusia 10 bulan itu difahamkan mempunyai 4 sisir, namun yang menjadikan ia bertambah ajaib iaitu buah, kuantiti dan saiznya sama diantara satu sama lain.
”Ini baru pertama kali lihat. Sudah beratus ribu ditanam sejak umur dari bangku sekolah. Lebih 40 tahun. Ajaibnya ada 4 sisir, biji sama, saiz sama,” katanya lagi ketika ditemui di kebunnya, Kampung Sanglang, Dun Benut, baru-baru ini.
Dalam pada itu beliau dilaporkan berkata keunikan pisang ini adalah salah satu dari tanda kebesaran Allah swt yang ingin diperlihatkan supaya manusia ini tidak sombong dan angkuh.
”Kalau ingin dibandingkan dengan kuasa Allah dengan manusia memang jauh,” katanya lagi.
Namun jelasnya lagi adalah suatu yang tidak mustahil sebuah kerajaan yang didakwa hebat pastinya ia boleh tumbang dengan izin Allah swt.
”Tak ada yang ajaib. Kalau Allah kata ‘Kun fayakun’, jadilah.

Wednesday, December 14, 2011

"Santau Dikalangan Orang Melayu"

Last week tonton drama Tentang dhia..dalam x suka dengan plot cite tu..layan juga..x suka betul dengan cara mak mentua dhia yg percaya bomoh..pastu bapa dhia meninggal dsebabkab santau.. hari ni pula terbaca info tentang santau..selalunye orang melayu je suka guna santau2 nie..kenapa yer?????

Dalam masyarakat Melayu sering disebut orang perkataan santau. Apakah santau? Wujudkah santau dalam alam nyata? Benarkah ada orang boleh buat santau untuk dijual dan dikenakan kepada orang lain?
Santau adalah istilah penyakit yang terkenal dalam masyarakat Melayu, khususnya di Nusantara. Penyakit yang tergolong dalam nama santau itu wujud.
Penyakit itu biasanya dikenali berdasarkan tanda-tanda zahir yang dialami oleh pesakit.
Contohnya batuk berpanjangan, berbulan-bulan, kadang-kadang mengambil masa bertahun, dengan mengguna-kan pelbagai ubat, tetapi batuk tidak hilang.
Ada juga yang batuk mengeluarkan darah, hilang selera makan, badan kurus kering, kulit berkedut-kedut, kuku kebiru-biruan, disekeliling mata juga kebiru-biruan, tidak bermaya, sejuk kaki tangan khususnya pada petang hari, murung, tidak ceria dan sebagainya.Penyakit sedemikian tidak semestinya santau. Ia boleh berlaku sedemikian dengan sebab fizikal yang lain, mungkin kerana dia bermasalah penyakit paru-paru rosak atau tonsil kronik atau sakit TB, keracunan dan sebagainya.

Pesakit jenis ini biasanya akan terubat dengan doktor pakar. Mungkin kerana sudah diubati tetapi tidak sembuh, maka mereka beralih kepada rawatan alternatif.
Salah satu yang sering dirujuk ialah bomoh santau atau perawat-perawat lain. Kebanyakan pengubat akan memberitahu pesakit itu bahawa dia terkena penyakit santau.Ertinya ada orang bagi dia makan sesuatu, atau dia memakan ramuan yang di dalamnya ada santau.Apa dia santau? Saya sendiri tidak tahu apa dia sebenarnya. Cuma hasil daripada percakapan banyak orang, kononnya santau diperbuat dari bahan yang amat-amat bisa.

Dikatakan ia diperbuat daripada bulu ulat bulu yang mati merana (meragan), dicampur dengan bisa ular, lipan atau kala jengking dan dicampur dengan kaca halus daripada bal lampu kalimatang yang ditumbuk halus.

Selepas itu ia dikatakan melalui proses adunan tersendiri dan dikeringkan, dijadikan serbuk untuk diletakkan dalam makanan atau minuman. Ini adalah cerita lisan, tiada orang yang boleh mengesahkan ia adalah santau yang sebenarnya.Kalaupun ada yang membuat santau, tentulah dia merahsiakannya dan tidak mungkin dia mendedahkan rahsianya kepada orang.

Adakah orang yang sanggup membuatnya untuk menganiayai orang lain? Semata-mata dengan sedikit bayaran dunia, tidak kah mereka takut kepada dosa dan sebagainya?

Zaman ini manusia menjadi makhluk yang serba boleh, serba jadi. Misalnya mereka sanggup mendera isteri, mendera orang gaji, membunuh diri, keluarga dan rakan, serta melakukan pelbagai kemusnahan.

Manusia menjadi haiwan, malah lebih teruk daripada haiwan. Apakah itu (menggunakan santau) tidak dikatakan sebagai manusia kerana wang atau kerana hendak memuaskan hati?
Oleh santau adalah salah satu daripada kekejaman manusia. Yang penting tanda-tanda penyakit tadi jelas, orang itu sakit, setiap sakit ada ubatnya.
Berubatlah dengan cara yang betul, apabila Allah bukakan ruang kesembuhan, insya-Allah kena ubatnya, penyakit akan sembuh.
Sering kita dengar ada orang yang boleh membeli santau daripada orang tertentu dan sebagainya, itu adalah kata orang, anda jangan mudah mempercayainya.
Oleh yang demikian, berdoalah kepada Allah agar kita selamat dari kedengkian manusia.

kredit: Darulsifa
-------------------------------------------------------------------------------------------------
amalan mengelakkan SANTAU
Santau merujuk kepada sejenis ilmu hitam yang digunakan untuk meracun musuh. Secara umum, santau dilakukan
dengan 2 cara iaitu cara fizikal dan cara santau angin.

Santau secara fizikal biasanya meracun seseorang melalui makanan atau minuman . Makanan seseorang itu ditaruh miang buluh, kaca , serbuk Ipoh , bisa besi , dan lain-lain. Bahan-bahan tersebut akan memasuki perut seseorang dan
akan melukakan bahagian dalam perut. Musuh yang termakan racun santau ini akan muntah darah , pitam , pengsan dan meninggal dunia. Terdapat juga jenis santau yang hanya perlu diletakkan pada baju atau kasut mangsa.

Bagi santau jenis ini, serbuk kaca atau buluh akan menyebabkan rasa miang yang menyebabkan mangsa menggaru.
Perbuatan ini akan melukakan kulit mangsa dan membolehkan bahan racun ramuan santau memasuki saluran darah, dengan itu meracun mangsa.
Santau angin lebih mistik iaitu dengan bacaan jampi tertentu dan dihembuskan ke arah musuh.



Apakah amalan yang biasa menghindarkan diri dari terkena santau?

Keadah Perubatan bersama Dato’ Hj Ismail Kamus

1. Sebelum berangkat ke tempat makan, bacalah surah al-quraisy sebanyak satu kali.
2. Setelah sampai ke tempat makan, baca surah al quraisy sekali lagi
3. Setelah baca ayat tersebut perhatikan wajah kita dalam air, jika terdapat bayangan muka kita,maka dibolehkan minum, namun sekiranya tidak ada,sebaiknya jangan diminum.
4. Sebelum makan , pusing sikit pingan dan baca ayat al-quraisy tersebut, jika terdapat racun santau, insyaallah pinggan itu pecah dengan izin Allah.

Tuesday, December 13, 2011

Kuih Seri Muka..berseri ke??



Dah lama dok usha resepi nie dari buku 1 hari 1 resepi hanieliza..akhirnye..datang rajin ku semalam..tgh malam siap juga kuih ku ini ..guna santan kotak jer..he he..tapi alhamdullilah hasilnye..sedap..tapi x seindah namanye lak kejadian kuih nie..rasa dah ok... rupa..hu hu hu...
esok la salin resepi..x sempat la arini...

Masak kuih...yg simple2 aje


Teringin nak makan kuih sagu..pegi myresepi jumpa lah resepi ni..pinjam jap resepi try buat untuk minum petang..mengimbau zaman kanak2 lak..suka beli kat kantin sekolah..xde rumit buatnye..bahan2 pun senang2 jer nak dapat.

Kuih Sagu @ Bronok
Bahan-bahan:

1 cawan sagu biji kecil
3 cawan air
3/4 cawan gula pasir
Sedikit pewarna merah & perisa ros

1/2 biji kelapa parut putih sahaja*
1 sudu kecil garam* (gaul bahan bertanda * hingga mesra)


Cara-caranya:

1. Panaskan air, pewarna merah & perisa ros sehingga mendidih.

2. Masukan sagu, kemudian kacau rata.

3. Masukan gula, gaul rata. Apabila adunan nampak pekat sedikit, masukan ke dalam acuan lompang/loyang yang telah digriskan dengan sedikit minyak.

4. Kukus selama 20 minit atau sehingga sagu menjadi jernih.


Nota:

1. Kuih ini boleh dikacau saja di dalam periuk sehingga sagunya bertukar warna dari putih hingga jernih. Namun, saya mengukusnya kerana dengan cara ini sagunya akan lebih cepat mengembang dengan sekata & saya tidak perlu mengacaunya lama-lama.

2. Sejukkan kuih ini sepenuhnya sebelum dikeluarkan/dipotong. Mengeluarkan kuih ini dari acuan lompang lebih mudah dari memotongnya. Setelah dikeluarkan ia boleh digolekkan di dalam kelapa parut yang bercampur garam itu tadi.

3. Ia juga boleh bertukar menjadi kuih sagu gula melaka dengan membuat kuah santan dan kuah gula merah. Kuih sagu gula melaka enak dimakan sejuk-sejuk.



Pastu..buat choc moist lak..ni versi kukus..memang mudah gak..ni buat saja nak makan2..bawa g ofis sikit..resepi ni pun pinjam gak..






Resepi : Kek Coklat Moist Kukus
Sumber : Munira Baharum

Bahan A
1 cwn gula pasir
1 cwn serbuk koko
1 cwn susu cair
1 cwn susu pekat - cuma guna 1/2 cwn susu pekat
1 cwn minyak masak

Bahan B
3/4 cwn tepung gandum
1 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh baking powder
- guna sudu kecik KFC
* ayak bahan B sebanyak 3 kali

Bahan C
4 biji telur Gred B - blend hgga kembang/ berbuih

Cara2
1. Satukan semua Bahan A dlm periuk. Masak atas api perlahan. Kacau selalu. Masak hgga semua larut & sebati. Bila dh mendidih ckit, bleh la tutup api. Ketepikan & biarkn sejuk
2.Panaskn periuk kukusan
3. Masukkn Bahan B & Bahan C ke dalam Bahan A scara berselang-seli. Kacau sebati setiap kali bahan dimasukkn. Tapiskan adunan jika nampak berketul2. Masa buat ni akak tapis adunan tu. Tekstur kek pn jd cantik. Adunan mmg agak cair4.Masukkn adunan ke dlam loyang yg telah digris ngn mentega/marjerin & telah dipanaskn terlebih dahulu. Tutup loyang ngn aluminium foil. Klau xde aluminium foil, penutup kukusan kena la balut ngn kain bersih supaya air x menitik atas kek semasa proses mengukus. Kukus selama 1 jam 15mint

Topping
1 cwn serbuk koko
1 cwn susu pekat manis
1-2 sudu teh serbuk nescafe 3 in 1
1/4 cwn minyak
1/4 cwn susu cair
- masukkn semua skali dlm periuk & masak atas api perlahan hgga semua sebati. Pastu rasa sndri, apa2 yg kurang bleh tambahkn.. adjust ikut suka.



Mutiara Kata.....

Ambillah waktu untuk berfikir, itu adalah sumber kekuatan.
Ambillah waktu untuk bermain, itu adalah rahsia dari masa muda yang abadi.
Ambillah waktu untuk berdoa, itu adalah sumber ketenangan.
Ambillah waktu untuk belajar, itu adalah sumber kebijaksanaan.
Ambillah waktu untuk mencintai dan dicintai, itu adalah hak istimewa yang diberikan Tuhan.
Ambillah waktu untuk bersahabat, itu adalah jalan menuju Kebahagiaan.
Ambillah waktu untuk tertawa, itu adalah musik yang menggetarkan hati.
Ambillah waktu untuk memberi, itu adalah membuat hidup terasa bererti.
Ambillah waktu untuk bekerja, itu adalah nilai keberhasilan.
Ambillah waktu untuk beramal, itu adalah kunci menuju syurga

Monday, December 5, 2011

Jalan Jalan Di Hatyai (3)

Untuk hari ke 2 ni xtvt bebas..free & easy... pagi 8.30 dah dok kat lobby tunggu kekawan lain yg nak g breakfast..semalam x dpt lunch kat Hamid arini pegi breakfast lak..ok la..tapi taste kat Salma lagi sedap...arini dah plan nak g market..lupa nama market tu..tapi ni tempat yg buat perabis bath yang ade..hu hu..dok ralit shopping lupa la ambik gambar kat market nie..kul 9 lebih sampai market..kul 1.30 baru kuar ..pergh dah balik hotel baru terasa lamanye jalan... patutla rasa penat..sempat rilex jap..kul 3pm turun balik pegi lunch..penat sampai x rasa lapar lak..then pegi jalan konon nak cari kedai lain tapi disebabkan tiba2 je ujan dtgh2 jalan ambil keputusan makan kat Restoran Salma je..arini Roslin order kue teow tom yam..mak aii besar nyer hirisan kue teow die..1st time tengok...

Restoran Hamid...breakfast kat sini


naik tut-tut..nak g pasar...laju betul sidriver ni bawa..




kedai kasut ni dalam pasaraya dekat dgn restoran hamid & salma..otw balik makan singgah ..gile bnyk tul kasut kat sini





tengok tu..kue teow besar kan!!


jus tembikai memang kaw...

Ni hotel tempat untuk merihatkan badan..selama 2 malam..ok gak la...selesa lebih kurang 4 bintang kot.
Sambil jalan2 kat pekan hatyai nie...ternmpak lah kabel lektrik...aduih..serabutnyer..




rupanya kat hatyai pun ade COSWAY...

Sempat curi gambar polis trafik..he he..


Kat sini ramai guna motor..selain tut -tut yg memang bersepah2..tapi cute ramai yang guna scooter..comel2 lak...tapi yang herannye yang pakai topi keledar org depan jer..pembonceng xder yg pakai pun..selamba je..yg naik 3 orang 1 motor pun ramai..aduih..polis selamba je..x kisah pun..



Ok la..ni jer citer dari Hatyai..punyer lambat entrinye..he he.

Jalan-Jalan Di Hatyai (2)




Dari Nora Plaza ..gerak ke kedai jual gajus..banyak kacang-kacang lain selain gajus..tapi mcm mahal jer..tapi aku beli gak 1 peket gajus je 500gm..pun 200 bath..beli jeruk mangga cukuple...lepas tu..our tourist guide kata gi kedai honey lak..kat situ dorang akan ajar camne..nak test madu asli..lupa la nak snap pic..masa die buat demo tu..





Jalan2 kat 2 kedai nie tengok jam dah pukul 2 ptg tu masa nie ujan turun dengan lebatnye dalam hari2 panas tadi..perjalanan diteruskan... bus terus gerak ke hotel untuk check in..aduih masa ni perut pun dah berbunyi..tiba2 jer rasa lapar..smpai hotel..dapat kunci terus hantar beg..turun balik..sebab nak jalan2 cari makan lak..jln kaki jer ke restoran..mula2 dah jumpa restoran Hamid..tapi mak aii...penuh tu..maklum la kat sini 1 jam awal so memang time lunch dorang kat sini..kami jln depan sikit..nmpk restoran Salma..decided masuk sini je..ade 1 meja kosong lagi..


Masuk dalam restoran terus order yang ringkas2 je..sebab nak cepat konon..perut udah lapar..tunggu punye tunggu 40 minit pun makanan x kuar2 lagi dri kitchen..ermm.. muka2 masing dah stress jer nie..hu hu hu..


Akhirnya sampai juga makanan yg diorder..nasi goreng daging jer..minum teh o ais limau..tapi 40 minit tu..tgk xder la ramai sangat org kat restoran ..ramai yg dah makan pun..ntahla no komen..nape servis dorang slow..



Apalagi sampai je makanan x tunggu dah makan terus..he he..nasib baik la berbaloi tunggu 40 minit..sedappp la..tengokla pingganku ini ..he he

licin...!!
Abis makan lebih kurang dalam kul 3 lebih gak..jalan balik terus..x singgah mane2 pun ..nak rest jap ..mandi lagi..dengan penat nye lagi..sbb petang kul 5.30 nak jalan2 kat floating market
Tepat jam 5.30 ..sume dah standby kat lobby hotel..semangat tu masing2 nak berjalan..sampai kat area floating market 30 minit gak ambil masa..wah2 dah ramai orang..ikut jalan belakang sebab klu ikut depan parking xder..tourist guide kata kat sini die bagi masa sampai kul 7.30 pm..sbb lepas tu nak gerak jalan ke pasar malam lak ..
Banyak gerai2 kat sini .. orang2 pun ramai ..tapi yg x tahan anjing pun bnyk berkeliaran..aduih..x suka nye..



Pegi kat sini nak tuju floating market je..tapi..hampa..sbb tmpat dorang berniaga tu naik air.. tgk..jeti pun kena tenggelam



Rupanye floating market tu dah tukar ke tempat baru..akhirnya.. jumpa dah..ramai nye org tertumpu kat sini..kat sini ramai orang muslim yang berniaga..klu nmpak yg pakai tudung dan kopiah..tandanya memang org islam thai..ni tourist guide Aida da gtau..kat sini senang nak kenal org islam dgn bukan islam tgk cara pemakaian dorang..je..x mcm kat indonesia katanye..erm..kat sini aku terus cari tempat org jual air..sbb air dorang jual air minum dalam bekas tembikar..pelbagai bentuk..250 bath je..rembat 1 je..x larat nak minum air bnyk2..lagi pun mcm was2 kebersihannye..itupun separuh je minum..separuh lagi buang..bekas simpan..he he..


L
epas dah puas jalan2 kat pasar terapung nie..pegi lak..kat kedai2 baju..hampir sume kedai baju masuk..beli nye tak..he he survey jer.. jalan2 rupanya da dekat 7.30 mlm ko..kelam kabut cari bus..rupanye bus tu tunggu kitaorg je lagi..aduih jalan x ingat..ini rupanye..last2..dgr ramai yg xnak pegi pasar malam tu..balik Hotel je..smpai kat hotel..dalam kul 8 lebih..konon nak turun makan malam..tapi dah kenyang makan..jagung rebus..beli kat floating market..pastu tu layan tv..dapat lak tv3 kat sini layan majalah 3..x sedar rupanya tetido smpai pagi..aduii letih la nie..

...ade cite sikit lagi..sambung nanti.

Friday, December 2, 2011

Makanan Tinggi Kalori...ermm

Jom baca sekejap fakta tentang makanan tinggi kalori yang rata-ratanya menjadi kegemaran kita dan juga anak-anak... Rasanya tak ramai yang cuba mengelak pengambilannya sekarang kan. Ohhh...baru je semalam makan burger n fries kat McD.


Makanan tinggi kalori sebenarnya hanya untuk kanak-kanak yang menghidapi masalah pemakanan. Mereka ini selalunya tidak mampu makan dalam kuantiti yang banyak. Jadi, pengambilan makanan tinggi kalori penyelesaiannya.
Keadaan ini nyata berbeza dengan kanak-kanak normal. Mereka tidak perlukan makanan tinggi kalori. Jadi, bukanlah sesuatu yang pelik jika ramai ibu bapa sering mengelakkan memberi anak makan yang tinggi kalori agar tidak obes. Hal ini kerana makanan tinggi kalori biasanya mengandungi kadar lemak dan gula yang berlebihan.


Di sekeliling kita ada tujuh makanan biasa diambil oleh anak yang perlu dikurangkan pengambilannya

:
AWAS...makanan tinggi kalori

1. Nuget Ayam
Semua kanak-kanak kenal nuget dan ramai di kalangan mereka gemarkan nuget. Tapi, tahukah anda bahawa kebanyakan nuget diperbuat daripada isi ayam yang dikisar halus bersama kulit dan lemaknya. Pada masa yang sama, garam dan bahan perasa turut ditambah untuk membangkitkan kelazatannya. Makanan ini tambah tinggi kalorinya berdasarkan cara penyediaannya iaitu dengan menggunakan minyak yang banyak ketika menggoreng. Pertambahan kalori juga boleh bertambah selepas itu jika dimakan bersama mayones.

2. Bijirin Bergula
Di pasaran sekarang terdapat bijirin sarapan pagi yang sudah siap ditambah gula dan perisa. Bijirin inilah yang sering mendapat perhatian kanak-kanak kerana rasanya yang manis. Untuk memastikan anak mendapat sarapan pagi yang ringkas, menyihatkan dan berkhasiat, anda perlulah memilih bijirin yang diperbuat daripada gandum. Bagi membangkit rasa bijirin, tambahkan dengan hirisan buah-buahan segar seperti pisang, strawberi dan kiwi.

3. Sosej Dan Burger
Bukan sahaja kanak-kanak, orang dewasa pun sukakan sosej dan burger. Tapi tahukah anda bahawa pengambilan terlalu banyak daging merah boleh menyebabkan seseorang itu diserang pelbagai jenis penyakit yang berbahaya kerana tingginya kandungan lemak dan natrium di dalamnya. Kajian di Los Angeles mendapati bahawa kanak-kanak yang makan 12 hidangan hotdog setiap bulan berisiko mendapat penyakit leukemia.


4. Minuman Manis
Menghidangkan anak minuman yang tinggi kandungan gulanya seperti minuman berkarbonat bukanlah satu langkah yang bijak. Gula yang berlebihan bukan sahaja boleh menyebabkan obesiti tetapi juga merupakan agen kerosakan gigi. Pilihan terbaik untuk anak anda ialah air kosong selain daripada susu segar. Selain itu, anda boleh juga memberi anak minum jus buah-buahan buatan sendiri.


5. Kentang Goreng
Kentang goreng seakan makanan wajib jika ke restoran makanan segera. Tabiat ini kemudiannya terbawa-bawa hingga ke rumah. Kentang goreng dijadikan santapan keluarga ketika minum petang. Makan bersama seisi keluarga memang amalan yang baik. Tetapi makan makanan yang tinggi kandungan lemaknya, tinggi kalori dan tinggi natrium bukanlah pilihan yang bijak. Lebih memburukkan keadaan apabila kentang tersebut digoreng menggunakan minyak yang banyak. Jadi, bertukarlah kepada menu yang lebih berkhasiat seperti sandwic atau kek cawan lobak merah

From: ::-eSpAcE 9808-::

Thursday, December 1, 2011

Jalan Jalan Di Hatyai (1)

Salam..

Last week ofc wat trip gi Hatyai..at first punyer la ramai yg nak pegi..last minit ramai yang cancel..mcm2 reason..takut banjir la..takut ade bom la..nak kena attend kenduri kendara la..lastly ade 2 bus yg penuh..so hari Jumaat malam..jalan..jer.
Journey ke Hatyai ambil masa lebih kurang 8 -9 jam..so apalagi tido je..dlm keadaan duduk...mak aii sakit pinggang ku..hu hu hu..


DAY 1

So..5 pagi Sabtu sampai kat CTC..Changlun berenti untuk urusan insuran..turun jap dari bus settle kan ape yg patut buang air..minum air..ambik angin jap..kat situ lebih kurang 1 jam..sempat solat subuh gak. Kul 6 lebih start jalan...sampai Kat Imigresen Kayu Hitam..banyak dah bus beratur..lebih kurang 40 minit gak baru settle..smbung terus ke boarder kejap je..dah nmpk Selamat Datang Ke Sadao..pergh..punye ramai org..dok Q..aduih nak kena angkut beg lagi..beratur lagi..ermm rasa nak terkucil pun ade masa beratur nie..







Masa ambil gambar ni kena marah sebab..no photo..he he manale kutahu..xde signboard x leh ambil gambo..

Dalam x sedar rupanya kat 1/2 jam beratur kat situ.lepas tu breakfast kat pekan Danok..kedai muslim ni ade roti canai & roti telur..nasi minyak..nasi putih & lauk-lauknye..sarapan ambil makan nasi putih dgn ayam goreng minum teh tarik .. (credit untuk teh tarik)..kat sini masih boleh guna RM..bfast pagi je 5 hinggit.





Our journey diteruskan.. Ambil masa 1 jam untuk sampai ke Hatyai kata tourist guide tu.....mengantuk dengar tourist guide tu dok cakap2 sejarah Thailand.....apalagi tiba2 jer terus..zzzzz..




Dalam sedap zzzz terdengar sore si Aida..kita sudah sampai ke Bandar Hatyai..oo Hatyai..aku datang..!! he he




Bila diamati..pokok ni dibuat dari straw la..kreatif la org thai nie..




Perjalanan diteruskan..Aida kata..tempat pertama yg nak kena pegi adalah NORA PLAZA..tempat nak minum bird nest bagi yg nak ilangkan ngantuk tu..dan shopping barangan leather..ok la..masuk2 je.. tuju toilet ..he he..toilet kat sini pelik sikit la tapi still consider bersih..untuk public toilet compare kat Malaysia. Jalan2 dalam Nora Plaza..ramai yg tuju kat beg2 leather..apalagi badan nie macam ditarik magnet lak..terus je tuju kat handbag2 tu..tpi tgk je la rasanya macam mahal jg barang2 kat sini..cuma beli balm je kat sini..hai jauh2 dtg beli balm je..haha..











X ingatla bape lama dok dalam Nora Plaza tu..xde besar mane pun..dok pusing2.. 2 3x je dalam tu..pastu kuar..Aida kata..nak gi tempat Honey & Kacang Gajus lak..

nanti sambung lagi...











Wednesday, November 30, 2011

Puding Bertaut Kasih...Kasih Bertaut..mana satu???


Entri yang terlambat..ni buat masa raya haji baru smpat nak upload pic..konfius dgn name puding nie..kasih bertaut..bertaut kasih..janji bertaut la..ape2 pun mmg puding nie sedap..manis2 lemak gitu..

PUDING BERTAUT KASIH (sesuai untuk buat hantaran @ meja pengantin)
Pinjam Resepi @ Masam Manis (Azlita Aziz)

Bahan-bahan A
1/2 paket @ 2 sudu kecil serbuk agar-agar (dari sepaket 10 gm serbuk agar-agar)
300 ml air
200 ml santan
1/2 cawan gula
1 biji telur
2 sudu kecil sirap Rose
2 sudu kecil perisa pandan + pewarna hijau
Warna ni boleh ikut selera kita

Cara Bahan A
Masukkan serbuk agar-agar, gula pasir dan air ke dalam periuk dan masak hingga gula dan serbuk agar-agar larut. Kecilkan api.
Pecahkan telur ke dalam santan dan kocak sikit dengan garfu. Tuang ke dalam periuk berisi larutan agar-agar tadi dan kacau sebati dan masak hingga mendidih (beware!! atas api perlahan tau!) Setelah mendidih, tutup api.
Bahagi larutan agar-agar kepada 2 bahagian dan masukkan ke dalam bekas yang berlainan. Masukkan sirap rose pada satu bahagian dan perisa pandan pada satu bahagian lagi. Kacau sebati dan biarkan ia mengeras. Kalau nak puding cepat mengeras, masukkan ke dalam peti sejuk.
Setelah keras, potong agar-agar menjadi kiub-kiub kecil dan masukkan kesemua potongan itu ke dalam satu bekas lain yang lebih besar.

Bahan-bahan B
1/2 paket serbuk agar-agar (lebihan dari paket agar2 di atas tadi, dlm 2 sudu kecil juga)
500 ml air
1/4 cawan gula
50 gm gula melaka 1 helai daun pandan (disimpulkan)

Cara Bahan B
Masukkan daun pandan ke dalam periuk bersama serbuk agar-agar, gula melaka, gula pasir dan air ke dalam periuk. Masak hingga larut dan mendidih. Tutup api dan tapis larutan agar-agar.

Cara Menyediakan Puding
Tuang larutan agar-agar B ke dalam bekas yang berisi kiub-kiub agar-agar A tadi. Biarkan keras dan boleh disejukkan di dalam peti ais

Thursday, November 24, 2011

RISIKO kalau tak cukup tidur

From: ::-eSpAcE 9808-::

Apa RISIKO Tidak Cukup TIDUR? Baca!!!

Di petik dari :

48 dan 15 peratus berisiko mati sakit jantung, angin ahmar

[BH] LONDON: Kajian terbaru menunjukkan tidur nyenyak dan mencukupi pada waktu malam penting untuk kecergasan fizikal dan mental tetapi kini masalah tidur tidak cukup semakin meningkat, dengan penyelidikan membuktikan seorang daripada setiap lima orang, berasa letih luar biasa dan seorang daripada 10 mengalami keletihan berpanjangan.

Pengarah Pusat Tidur Universiti Glasgow, Profesor Colin Espie, berkata tidur ialah cara semula jadi yang membekalkan rehat, pemulihan dan tenaga kepada manusia dan tiada sesuatu lain yang melakukan perkara sama.

Bagaimanapun, ramai daripada kita menganggap tidur cuma satu komoditi. Kita tidak menghormati pengambilan tidur nyenyak mencukupi, menganggap ia seperti pengacau. Mendapatkan tidur nyenyak pada waktu malam tidak pernah dianggap penting, katanya.

Menurut kajian Universiti Warwick menunjukkan mereka yang tidur kurang enam jam sehari dan terganggu berisiko 48 peratus menghidap atau meninggal dunia akibat sakit jantung dan 15 peratus risiko menghidap atau mati akibat serangan angin ahmar.

Amalan tidur lewat dan awal pagi sebenarnya umpama bom jangka kepada kesihatan. Jadi, bertindak sekarang untuk mengurangkan risiko menghidap penyakit membahayakan nyawa seperti itu, kata penulis bersama kajian, Profesor Francesco Cappuccio.

Lelaki berusia lebih 65 tahun yang kurang tidur nyenyak yang cukup berisiko tinggi mendapat tekanan darah tinggi, menurut kajian terbaru Fakulti Perubatan Harvard. Kajian ke atas 784 pesakit, yang disiarkan dalam jurnal Hypertension, mendapati mereka yang kurang mendapat tidur nyenyak berisiko 83 peratus mendapat penyakit itu berbanding yang tidur nyenyak yang panjang.

Tekanan darah tinggi meningkatkan risiko serangan jantung, angin ahmar dan masalah kesihatan lain.

Kurang tidur menyebabkan tekanan pada tubuh, memaksa jantung berdegup lebih pantas, kata pakar. Namun tidur yang terlalu panjang, lebih sembilan jam, mungkin juga menjadi petanda kepada penyakit termasuk kardiovaskular.

Satu kajian ke atas 472 pesakit obes, yang disiarkan dalam International Journal of Obesity, membabitkan peserta memakan 500 kurang kalori setiap hari, disertai senaman kebanyakan hari. Mereka yang tidur terlalu pendek atau terlalu lama kurang kehilangan berat badan dalam tempoh enam bulan. - Agensi

Miliki Sahabat..Sayangi & Hormatilah Sahabat

“Seorang sahabat adalah dapat yang dapat mendengarkan lagu dalam hatimu…dan akan menyanyikan kembali tatkala kau lupa bait-baitnya

Sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya:
“Tiga perkara yang boleh mengeratkan persahabatan dengan saudaramu iaitu memberi salam apabila bertemu dengannya dan menyediakan tempat duduknya dalam sesuatu majlis serta panggilah ia dengan nama yang paling disenanginya.”(Riwayat Al-Tabrani)

Kita hendaklah sentiasa mempamerkan keperibadian seorang muslim dalam setiap pergaulan kerana ia merupakan aset penting bagi kejayaan diri serta organisasi yang dipimpin. Tutur kata yang baik, beradab dan dipenuhi unsur-unsur keikhlasan akan memberikan motivasi yang paling berkesan kepada setiap individu dalam masyarakat sekeliling sehingga membentuk kualiti ummah yang terbaik dan menjadi contoh kepada
yang lain.

Jika kita mahu dihormati maka kita hendaklah terlebih dahulu menghormati orang lain sama ada dengan mengucapkan salam, bersikap peramah dan mengutamakan keperluannya. Ini dengan sendirinya akan menerbitkan perasaan hormat orang itu terhadap kita dan seterusnya menimbulkan rasa kasih dan sayang antara satu sama lain .

Tuesday, November 22, 2011

Resepi Kuih Akok...

Resepi ni dapat dari Myresepi..tapi x cuba lagi tunggu time cuti2 weekend la nak buat....copy & paste resepi je kat sini dulu..:)

Kuih Akok ( Sumber myresepi)
Bahan-bahan ( 36 biji )
· 5 biji telur
· 200 ml pati santan
· 100 ml air
· 150 gram gula manisan (gula melaka)-boleh kurangkan ikut selera
· 30 gram tepung gandum
· 3 helai daun pandan- disiat-siat
· 2 cubit garam halus
Cara-cara
Masak air bersama gula melaka hingga mendidih. Tutupkan api. Masukkan santan. Tunggu suam sedikit, kemudian masukkan telur,tepung dan daun pandan, gaul rata.Tapiskan untuk menghilangkan ketulan tepung.
Panaskan oven pada suhu 200 darjah celcius. Panaskan acuan baulu ke dalamnya. Masukkan sedikit minyak dalam setiap acuan.
Isi penuh acuan dan bakar selama 10 minit. Kuih ini akan mengembang. Bila dikeluarkan dari oven ia akan sedikit mengecut

Bila tengok resepi macam mudah..jer..macam ala resepi yorkshire pudding lak..bezanye akok guna santan...yorkshire guna susu segar..emmm..

Kuih Akok...hu hu

Cerita pasal kuih akok..nie terkilan sebab x dapat beli kuih nie bila dah smpai kat Kelantan...sebab otw ke KB..dah terlepas 2, 3 gerai..ingatkan kat Pasar Khatijah ade jual..tapi smpai sane x nmpk pun..hu hu...hampa..then bila buka email adalah pula kekawan yang anta info tentang kuih akok..siap resepi..he he so leh la try buat sendiri.. tapi moden style la guna oven..

Akok - pembuka selera
Posted by M Rajoli Al-Qlantani


Kuih AKOK merujuk kepada sejenis kuih tradisional yang popular di Malaysia, terutama di Kelantan. Kuih akok biasanya dibuat berbentuk bujur, berkedut dan mempunyai rasa yang agak manis, biasalah kuih Kelantan kan manis-manis. Kuih akok agak melekit dan boleh dimakan begitu sahaja tanpa tambahan kuah atau bahan lain.

Pada kebiasaannya akok bewarna hijau pucat dan semakin banyak putih telur diguna, lebih sedap, dan menghasilkan lebih banyak kedut. Bulan puasa ni akok cukup popular dan agak senang diperolehi terutamanya di bazar-bazar Ramadhan dimerata tempat.

Kuih akok amat popular di Kelantan dinegeri kelahirannya, dan ia juga popular di negeri lain di Malaysia memandangkan ia sudah terkenal serata negara dibawa oleh peniaga-peniaga makanan dari negeri Cik Siti Wan Kembang ini ke negeri-negeri lain.

Akok biasanya dihasilkan bagi jualan harian. Akok biasanya tidak tahan lama, dan perlu didinginkan untuk disimpan lebih lama. Pada kebiasaannya ia dihasilkan berbentuk bujur dan bewarna hijau. Disebabkan ia tidak tahan lama, akok tidak dibuat bagi jualan komersial, dan biasanya ia dihasilkan hanya bagi kegunaan sendiri, atau jualan runcit menurut tempahan, bukan untuk tujuan borong.

Monday, November 21, 2011

Wah..lamanya diamkan diri..:)

Salam..terasa lama betul tak jengok2 blog kawan2 yg lain apatah blog sendiri yang naik bersawang.. akhir2 tahun nie tetiba bz lak.. baru balik dari Besut ,Tganu..atas tuntutan kerja..ni kali ke 4 dalam tahun nie sampai kat Besut..dan yang penting kenyang makan..dengan pelbagai makanan yang sedap2 kat Besut nie..pagi2 je dah sarapan nasi minyak..tengahari pekena ayam kg berempah & nasi kukus..malam layan ikan bakar lak..aduihh punah segala usaha diet ku..time nak balik sempat tapau kepok losong & kepok2 ikan..datang bawa 1 beg..balik 3 beg..siap beli beg lagi..cuma cuaca yang x berapa bagus sbb monsun sudah datang..tiap2 ari ujan jer..wpun ujan tapi sempat gak..singgah KB..pasar khatijah lagi..he he ni sebab sorang ofcmate tu x pernah smpai lagi..alang2 dah masuk KB...singgah la kejap..sebelum terbang ke K.L.

Thursday, November 10, 2011

TANDA-TANDA AWAL KANSER YANG TAK PERNAH DIENDAHKAN

Bila baca tajuk kat atas..memang ramai yg x sedar..termasuk la diri nie..so untuk peringatan diri sendiri dan sape2 yg sudi..baca la info nie..


TANDA-TANDA AWAL KANSER YANG TAK PERNAH DIENDAHKAN!

malaysian-health-journal


Malaysian Health Journal (cancer / kanser)

Biasanya pesakit kanser hanya menyedari dia mengidap kanser bila penyakitnya sudah pada peringkat 4. Dan, selalunya keadaan ini dianggap sudah terlalu lewat.

Sebenarnya. dari peringkat awal kanser menyerang tubuh kita, tanda-tanda penyakit ini sudah ada tetapi kita sering mengandaikan yang tanda-tanda itu sebagai 'Tidak apa-apa', cuma sakit biasa sahaja. Kita pun mengambil langkah 'bijak' kita sendiri iaitu menelan panadol atau membeli ubat di farmasi.

Adakah anda pernah membuat pemeriksaan tahunan seperti ujian colonoscopies atau ujian PSA? Tentu ramai yang menggelengkan kepala. Tidak mengapa kerana meskipun penting, setakat membuat ujian seperti itu belum tentu dapat melindungi anda daripada kanser.

Anda tentu tidak mahu menyertai barisan pesakit kanser yang terlambat menyedari, bukan? Jadi, perhatikan perkara-perkara berikut. Mungkinkah ia merupakan penggera awal, notis pemberitahuan bahawa sel-sel kanser sedang mula bertapak dalam tubuh anda?


1. Sakit perut atau senak perut.
Salah satu tanda-tanda awal penyakit kanser kolon ialah berulangkali mendapat / mengalami sakit perut tanpa sebab.

2. Sakit yang seperti sesuatu menusuk masuk ke pankreas mungkin tanda kanser pankreas

3. Perut kejang dan sakit perut berterusan.
Petanda kepada kanser hati, mungkin juga leukimia kerana pada ketika ini, limpa sedang dibesarkan, menekan-nekan sebelah kiri perut yang sedikit rendah.

Nampaknya, sakit perut bukan perkara yang boleh diambil ringan. Jadi, jika anda mengalami sakit perut dan ia bukan berpunca akibat tersalah makan atau bukan masalah pencernaan, jumpalah doktor anda, mintalah dia arahkan pemeriksaan menyeluruh dan buatlah 'ultrasound'

4. "Asid perut" kronik atau rasa perut penuh selepas makan yang sedikit.
Tanda awal yang paling lazim untuk kanser perut adalah kesakitan di bahagian abdomen atas atau pertengahan perut. Anda merasa bagaikan perut anda dipenuhi gas dan selalu rasa pedih hulu hati. Ia mungkin terjadi selepas anda makan dan rasa kenyang biarpun anda baru makan sedikit sahaja. Oleh kerana rasa sakit ini boleh dihilangkan jika anda makan ubat mengandungi antasid, anda mungkin mengabaikan sahaja kesakitan itu.

Sakit yang tidak diketahui puncanya atau sakit di sebelah kanan yang lebih rendah boleh menjadi tanda awal kanser hati, yang dikenali sebagai salah satu "pembunuh senyap." Perasaan kenyang selepas hidangan yang kecil adalah tanda biasa kanser hati juga.

Jika anda mempunyai serangan kerap asid perut, sakit perut yang tidak dapat dijelaskan, atau perasaan penuh selepas makan walaupun anda makan kurang daripada biasa, hubungi doktor anda.

5. Kehilangan berat badan.
Anda seorang yang tidak aktif, nak bergerakpun malas tetapi tetiba berat badan anda turun tanpa dapat dijelaskan, ketahuilah bahawa inilah petanda awal kanser kolon. Kehilangan berat badan yang tidak dapat dijelaskan boleh juga menjadi tanda kanser yang merebak ke hati, memberi kesan kepada selera anda dan keupayaan badan anda untuk membersihkan sendiri sisa.

4. Jaundis / demam kuning.
Barah pankreas, satu lagi salah satu "pembunuh senyap," sering ditemui apabila seseorang mengidap jaundis. Jaundis adalah kuning kulit atau kuning kornea mata, tetapi air kencing menjadi lebih gelap daripada biasa yang bukan disebabkan dehidrasi, najis berwarna merah tanah liat malah penyakit kuning juga boleh menyebabkan kegatalan akibat garam hempedu yang terlepas memasuki aliran darah. Sesetengah orang yang mengidap barah pankreas mengatakan, mereka perasan kulit mereka rasa gatal sebelum mereka menyedari bahawa mereka mengidap jaundis.


5. Berdehit atau sesak nafas.
Sesak nafas, sakit dada, atau darah keluar bersama air ludah adalah tanda-tanda kanser testis yang sudah merebak ke paru-paru.

6. Batuk yang kronik atau sakit dada.
Beberapa jenis kanser, termasuk tumor, leukemia dan kanser paru-paru, boleh menyebabkan gejala yang meniru batuk atau bronkitis yang teruk.

Satu cara untuk memastikan apakah anda mengidap kanser atau tidak.
Gejala-gejala itu berterusan, atau tanda-tanda itu hilang sekejap kemudian datang semula berulang-ulang. Sesetengah pesakit kanser paru-paru memberitahu yang sakit dada dialami itu menjalar hingga ke bahu atau ke bawah lengan.

7. Kerap demam atau terkena jangkitan.
Ini boleh menjadi tanda-tanda leukemia, kanser sel darah yang bermula dalam sum-sum tulang. Leukemia menyebabkan sum-sum tulang menghasilkan sel darah putih yang tidak normal, yang mengerumuni sel darah putih yang sihat, mengurangkan daya tahan / keupayaan melawan jangkitan kuman. Doktor kadang-kadang mengesan leukemia di kalangan orang dewasa yang lebih tua hanya selepas pesakit telah beberapa kali mengadu demam, sakit, dan simptom seperti selesema dalam tempoh masa yang panjang.

8. Kesukaran menelan.
Yang sering dikaitkan dengan kanser esophageal atau tekak, kesukaran menelan kadang-kadang salah satu daripada tanda-tanda awal kanser paru-paru juga. Lelaki yang didiagnosis dengan kanser esophageal mengalami rasa sakit ketika menelan makanan/minuman. Kadang-kadang anda rasa ada sesuatu tersekat di kerongkong. Dapatkan nasihat doktor kerana pada saat ini mungkin esofagus anda sudah menjadi sempit atau ada tumor dalam kerongkong.

9. Gastroesophageal penyakit refluks (GERD) - satu keadaan di mana asid perut naik ke dalam esofagus, menyebabkan pedih hulu hati dan rasa berasid di tekak - boleh mencetuskan satu keadaan yang dikenali sebagai esofagus Barrett, yang boleh menjadi penyebab kanser esophageal.

10. Bengkak muka.
Sesetengah pesakit dengan kanser paru-paru mengalami keadaan bengkak atau kemerahan di muka. Ini terjadi kerana sel tumor kecil menghalang saluran darah di dada, mencegah darah daripada mengalir dengan bebas daripada kepala dan muka.

11. Nodus limfa yang bengkak di kawasan-kawasan leher, ketiak, atau pangkal paha (ketulan).
Pembesaran limfa di leher atau ketiak kadang-kadang ialah tanda tiroid, kanser otak atau kanser tekak. Bengkak yang tidak menyakitkan pada leher, ketiak, atau pangkal paha ialah juga tanda awal leukemia.

12. Lebam Teruk atau pendarahan yang tidak berhenti.
Gejala tidak normal pada platelet dan sel darah merah, boleh menjadi tanda-tanda leukemia. Tanda-tandanya ialah gusi berdarah semasa menggosok gigi dan lebam di tempat-tempat seperti jari dan tangan. Ini kerana sel-sel leukimia mengerumuni sel-sel darah merah dan platelet lalu merosakkan keupayaan darah untuk membawa oksigen dan beku.

13. Lemah dan letih.
Sering merasa lemah, tak larat, letih adalah gejala bagi kebanyakan penyakit kanser yang tidak disedari sama sekali. Jadi jika anda berasa letih tanpa sebab sehingga susah hendak tidur, segeralah berjumpa doktor.

14. Pendarahan rektum atau darah dalam najis.
"Saya fikir ia buasir" adalah satu kenyataan yang paling biasa doktor mendengar apabila mendiagnosis kanser kolorektal.

15. Sembelit, cirit-birit, dan perubahan dalam najis semua boleh menjadi tanda-tanda kanser.
Seperti dengan banyak gejala kanser lain, cara untuk memberitahu jika ini adalah perkara yang membimbangkan ialah jika ia berlaku pada lebih daripada beberapa hari tanpa sebab yang jelas, seperti flu atau keracunan makanan.

Orang yang didiagnosis mengidap kanser kolon sering memberitahu bahawa mereka lebih kerap membuang air besar dan masih tidak merasa lawas.

Salah satu tanda-tanda awal kanser pankreas adalah najis berminyak, besar tetapi lebih pucat daripada biasa dan berbau sangat busuk kerana badan tidak menyerap makanan seperti sepatutnya.

16. Sukar membuang air kecil.
Tanda-tanda awal kanser prostat ialah anda tidak boleh kencing walaupun anda berasa hendak kencing .Bila sudah kencing pula anda susah hendak berhenti.

17. Rasa sakit atau pedih semasa membuang air kecil.
Gejala ini juga boleh menunjukkan jangkitan saluran kencing atau penyakit kelamin, sudah tentu, tetapi dalam hal mana-mana waran perjalanan serta-merta kepada doktor. Gejala ini sering digabungkan dengan perasaan bahawa anda perlu pergi lebih kerap, terutamanya pada waktu malam. Gejala-gejala ini yang sama juga boleh menunjukkan keradangan atau jangkitan pada prostat atau hiperplasia benign prostatic, nama apa yang berlaku apabila prostat membesar lebih besar dan menyekat aliran air kencing. Walau bagaimanapun, anda perlu mendaftar keluar untuk memberitahu perbezaan.

18. Kencing berdarah dan darah dalam air mani. Adalah tanda bahaya kanser prostat.

19. Masalah ereksi.
Sukar mendapat atau mengekalkan ereksi adalah juga tanda anda mengidap kanser prostat.

20. Sakit pada pangkal paha, pinggul, atau abdomen.
Satu tanda lain kanser prostat ialah lelaki kerap sakit di bahagian pinggang, peha, atau bahagian paling rendah di belakang.

Kanser prostat yang telah merebak ke nodus limfa merupakan ketidakselesaan dalam pelvis atau bengkak di kaki.

21. Bengkak buah zakar.
Ketulan yang menunjukkan kanser testis tidak langsung menyakitkan. Ia juga biasa bagi testis membesar atau membengkak.

22. Sakit belakang yang tidak diketahui puncanya.
Sakit belakang boleh bermakna segala macam perkara. Sakit di belakang pinggang dan lebih rendah boleh menjadi tanda kanser prostat, manakala kesakitan di bahagian belakang atas tanda kanser paru-paru. Sakit di bahagian abdomen atas dan belakang adalah salah satu daripada beberapa tanda-tanda awal kanser pankreas.

23. Puting tetek yang bersisik atau dan mengeluarkan cairan.
Lelaki juga boleh mendapat kanser payudara, ya! Mereka mengalami satu keadaan yang dipanggil gynecomastia, ada ketulan benigna di kawasan puting. Kanser payudara biasanya dikesan sebagai ketulan, tetapi jika ia merebak ke dalam, ia juga boleh menyebabkan sakit dada.

Tanda-tanda lain kanser payudara termasuk tompok-tompok merah, bersisik, atau kulit lekuk atau perubahan pada puting seperti membelok masuk atau kebocoran bendalir.

24. Kanser kulit merujuk kepada kesakitan kulit atau kulit yang tidak sembuh, menjadi berkerak, atau berdarah dengan mudah. Kebanyakan kita tahu bagaimana tahi lalat mungkin menunjukkan anda ada kanser kulit tetapi cari juga tanda-tanda lain seperti ketulan kecil yang berlilin atau sisik kering.

Biasakan diri anda dengan pelbagai jenis kanser kulit - melanoma, sel basal karsinoma dan karsinoma sel skuamus - dan berhati-hati memeriksa kulit di seluruh tubuh untuk pertumbuhan yang kelihatan ganjil atau bintik.

25. Perubahan pada kuku.
Perubahan yang tidak dapat dijelaskan pada kuku boleh menjadi tanda beberapa jenis kanser. Coretan coklat atau hitam atau titik di bawah kuku boleh menunjukkan kanser kulit.

Jika ada pembesaran hujung jari, dengan bahagian hujung kuku melengkung ke bawah boleh menjadi tanda kanser paru-paru.


JIKA ADA MANA-MANA TANDA DIATAS, SEGERALAH BERJUMPA PAKAR PERUBATAN. JANGAN TUNGGU LAGI!

Sumber: Melanie Haiken, Caring

Monday, October 31, 2011

Petua Kat Dapur..

Sibuk cari petua nak hilang sakit tekak..jumpa la petua kat dapur..tapi kira boleh pakai la petua2 nie rasanya..



(pinjam gambar lagi dari google)




NASi LEMAK LAZAT
Cuci beras seperti biasa dan sukat air kurang sedikit daripada biasa. Jika 3 cawan beras, guna 2 cawan air biasa. Masak dengan api sederhana. Sementara itu sediakan santan pekat sebanyak 1 1/2 cawan. Apabila nasi tadi hampir 3 suku masak, tuangkan santan bercampur sedikit garam. Kemudian ambil beberapa hiris halia dan dua ulas
baang merah (dihiris). Masukkan ke dalam nasi yang sedang mendidih, kacau dan biarkankan hingga masak. Insya-Allah tentunya nasi akan lebih sedap malah lembut dan wangi.

TAUHU TAHAN LAMA
CUBA petua ini bagi mencegah agar tauhu yang kita beli tidak mudah basi, tahan lama dan tidak berbau masam. Cuci tauhu dengan air bersih terlebih dahulu. Toskan tauhu hingga kering lalu tuangkan air panas. Biarkan hingga sejuk. InsyaAllah tauhu akan tahan lebih lama dan tidak masam.

MENGHINDARI BERAS DARI PADA KUTU BERAS
UNTUK menghindarkan beras yang disimpan menjadi buruk dan dimakan kutu, anda boleh cuba petua ini. Masukkan tujuh atau lapan tangkai cili kering ke dalam bekas tempat anda menyimpan beras. Cili kering hendaklah ditimbus ke dalam beras tadi. Insya-Allah beras yang disimpan akan senantiasa bersih daripada dimakan kutu beras.


Adakah anda membuang begitu sahaja apabila nasi yang anda masak berbau hangit?
Anda boleh mencuba petua ini untuk mengelakkan pembaziran. Masukkan atau letakkan sekeping roti di atas nasi tersebut. Tutup periuk rapat-rapat. Kemudian letakkan bahagian bawah periuk di dalam bekas berisi air. Biarkan sebentar. Selepas itu, anda bolehlah cuba nasi tadi, insya-Allah nasi anda tidak lagi berbau hangit dan periuk pula senang untuk dibersihkan.

BAU HANYIR
TENTU anda yang tidak tahan bau hanyir ayam akan berasa mual apabila tiba masa memasak terutamanya mereka yang sedang mengandung. Cuba petua ini untuk hilangkan bau hanyir ayam. Cuci ayam yang hendak dimasak dengan air bersih. Ambil daun kari ataupun serai dan sapukan ke seluruh bahagian ayam tadi. Biarkan beberapa minit sebelum mula memasak. Pasti bau hanyir ayam tadi akan hilang atau berkurangan. Selamat Mencuba!

BUBUR KACANG CEPAT EMPUK
BAGI anda yang gemar makan bubur kacang hijau. Tentu sedap sekiranya buburyang dimakan manis dan empuk.
Apakata anda cuba petua bagaimana bubur kacang yang enak dan empuk. Basuh kacang hijau dengan air sebersih-bersihnya. Goreng kacang tadi di dalam kuali tanpa



(pinjam gambar dr google)


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Gadget

This content is not yet available over encrypted connections.