Tuesday, June 21, 2011

Top 10 Poisonous Food We Love to Eat

Nak share kat sini info dari kenalan email..makanan yang kita tak sangka rupanya beracun..so lain kali kena berhati-hati bila memakannya.


Everyday we chow down on food produced from plants that carry deadly poisons. Most of the time we don’t need to be concerned with this as the mass production of fruit and vegetables ensures that we are usually safe, but from time to time people accidentally kill themselves by unwittingly eating the wrong part of a plant. In order to ensure that this never happens to you, I have put together a list of the most commonly seen poisons that we come in to contact with in our kitchens.


10. Cassava (Yuca)

Though not too widely used in the United States , cassava is a woody shrub that is generally found in the Caribbean and South America . When using cassava, it can either be made to be sweet or bitter. The taste, as well as the smell, all depends on the amount of cyanogenic glucosides, which are in fact, extremely poisonous. Most who prepare it like it to be bitter, as it keeps away insects and even animals. If cassava is prepared incorrectly, it can be deadly. Cassava poisoning, due to high levels of cyanide, is known as Konzo. Cassava poisoning leads to irreversible paralysis.
Interesting fact: Cassava roots are ground into a flour-like substance which is then used to make tapioca. Cassava leaves contain cyanide but if pounded into a paste with flour and left in the shade for 5 hours, the cyanide is broken down.

9. Pufferfish

Pufferfish stand to be the second most poisonous vertebrate in the world. Though you won’t find pufferfish in the U.S. , many in Korea as well as Japan find some parts of the fish to be delicacies. However, certain organs of the fish, such as the liver, as extremely toxic, and can be deadly. The poison in the fish, known as tetrodotoxin, can cause numbness, high blood pressure, and muscle paralysis, which is what leads to death as the diaphragm muscles become paralyzed, disabling breathing. Known as fugu when eaten as a meal, many in Asian countries refuse to not eat the fish.
Interesting fact: Pufferfish has been made illegal to be eaten by the Emperor of Japan .

8. Mushrooms

There are about 5000 types of mushrooms known in the U.S. and about 100 of them are said to be toxic, while less than a dozen are deadly. In any case, mushrooms can cause gastrointestinal discomfort. Since mushrooms are fungi and the fact that there are so many species, it can be hard to know which are poisonous. As rule of thumb, it is usually said that any mushroom found in the wild are more than likely poisonous. One of the deadliest types of mushroom toxins is Alpha-amanitin, which causes extreme liver damage. Toadstools, as they are called, are the poisonous mushrooms.
Interesting fact: There are 38,000 known kinds of mushrooms; about 5% of these are toxic.

7. Cashews

Though really seeds and not nuts, cashews grow inside of a shell-like structure that grows on a fruit. When buying “raw cashews” in the store, take note that these nuts have actually been steamed and are not entirely raw. This is because raw cashews contain urushiol, which is the same chemical that you’d find in poison ivy. It can cause the body to have a very similar reaction to one experienced from poison oak or ivy. If a high level of urushiol is ingested, it can be deadly. Cashew poisoning is rare, but those who handle them in order to manufacture them to get the shell off sometimes experience the side-effects.
Interesting fact: Cashews come from a fruit, which in South American countries, is eaten, and the seeds (cashews) are then thrown away.

6. Chilies

You’ve probably eaten a chili or two in your life. No matter if it was an extremely hot one, or one that was pretty mild, every chili you have ever consumed has contained a chemical called capsaicin. In chilies, capsaicin is what makes them spicy and “hot.” Of course one chili won’t hurt, but if you eat enough of them, capsaicin can kill you. The chemical is so strong that it is used as a paint stripper, and it is even used in pepper spray used by police forces. In hotter chilies, such as habaneros, capsaicin can be felt on the skin if you cut the chili, as it will produce a burning sensation.
Interesting fact: Chilies are extremely high in Vitamin C. One green chili pod is said to contain about 6 times as much Vitamin C.

5. Potatoes

We’ve all heard something or another about potatoes. Whether it is the potato famine, some Irish story, or some other historical event centered on potatoes, one thing you may not have heard of is that potatoes are toxic. The stem and leaves of the plant are toxic, and even the potato itself is toxic. If you’ve ever looked at a potato, you may have realized that some turn a greenish color. This is due to levels of glycoalkaloid poison. In the past, there have been deaths due to potato poisoning. It is rare, but most happen due to someone drinking potato leaf tea, or eating green potatoes. Death doesn’t come suddenly. It usually results in weakness and then a coma. Don’t worry about having the occasional green potato chip, but do discard any potatoes that have green eyes, sprouts, or greenish skins, rather than prepare and serve them, especially to children.
Interesting fact: Potatoes make great food for astronaut! In fact in 1995 potato plants were taken into orbit on the Columbia and actually grown.

4. Almonds

Almonds, most always said to be nuts, are actually seeds and are extremely popular in kitchens around the world. Much like cashews, almonds are extremely poisonous if not introduced to some sort of heat source. It is generally the bitter almonds that need to be treated to get rid of the poison. The seeds are full of cyanide, and in many countries are illegal to sell without having been processed in order to get rid of the poison within the seed.
Interesting fact: Almonds are said to be one of the earliest cultivated foods, being mentioned in the Bible’s Old Testament.

3. Cherries

Cherries are definitely one of the most versatile fruits. You can eat them raw, cook them, bake them, and get them tart or sweet. Cherries can even be used in certain types of liquor. Despite their overall red goodness, cherries are toxic. If you’ve ever eaten a cherry and without thought chewed on the pip or left it in your mouth, you more than likely introduced hydrogen cyanide into your body. If a cherry pip is chewed, crushed, or somehow damaged, it automatically produces hydrogen cyanide. Symptoms of mild poisoning include headache, dizziness, confusion, anxiety, and vomiting. Larger doses can lead to difficulty breathing, increased blood pressure and heart rate, and kidney failure. Reactions can include coma, convulsions, and death from respiratory arrest.
Interesting fact: Cherries contain extremely high amounts of Melatonin which is good for helping and keeping the body regulated.


2. Apples

Apples are definitely a popular fruit no matter where you go. Like others on the list, and many other types of fruits, apples contain cyanide, but not in high levels. The fruit itself does not contain the chemical, but you will find cyanide in the apple’s seeds. Eating all of the seeds in one apple won’t kill you, but it’s definitely not recommended. Of course, if enough apple seeds are eaten, this means chewed and swallowed, it can result in complications.
Interesting fact: Apples float because at least 25% of their mass is nothing but air.

1. Tomato

Despite the extreme popularity of tomatoes and many countries, it is true that they are poisonous. Though the fruit itself doesn’t contain poison, the stem as well as the leaves contain a chemical known as glycoalkaloid. Higher levels are said to be found in wild tomatoes, but those grown domestically still contain glycoalkaloid. This chemical is known to cause upset stomachs and nervousness. The leaves and stem can be used in cooking for flavor, but must be removed before eating. This chemical is so powerful that it is actually used as a way to control pests.
Interesting fact: In 1893, in the U.S. Supreme Court case Nix v. Hedden, it was argued whether or not a tomato was a vegetable or a fruit, which dealt with taxes being paid on vegetbles and not fruits. In the end, the court ruled that a tomato is a vegetable when referring to the Tariff Act, but is botanically a fruit.

Projek ujung minggu 2..












Aktiviti masak masak lagi..untuk minum petang nie masa semangat rajin datang..banyak sangat resepi @ kongsi resepi yang menarik yang belum cuba lagi..insyaallah akan cuba rajinkan diri untuk cuba resepi lain2.











Kelas Fondant..June 2011





































Akhirnya dapat juga pegi belajar buat fondant kat Kolej Komuniti..sudah sekelian lama sabar menanti..baru di panggil..untuk attend kelas dan akhirnya tahu jg serbi sedikit nak buat fondant yang sememangnya cantik diluaran..tapi kalau nak makan fikir la 2 3 kali..emm manis x ingat..semut pun tak selera nak jamah..hu huuuh.











Wednesday, June 15, 2011

Kelebihan bulan Rejab



Pejam celik dah masuk bulan Rejab..masa begitu cepat berlalu..sebulan lagi nak masuk Ramadhan..aduih cepatnya masa berlalu..ari tu dapat email dari seorang sahabat..terimakasih diatas info tentang bulan Rejab..so nak kongsi la kat sini kelebihan bulan Rejab nie..mudahan manfaat untuk kita semua..InsyaAllah.


Kelebihan Bulan Rejab


Diriwayatkan bahawa Nabi SAW telah bersabda:

"Ketahuilah bahawa bulan Rajab itu adalah bulan ALLAH, maka barangsipa yang berpuasa satu hari dalam bulan Rajab dengan ikhlas, maka pasti ia mendapat keredhaan yang besar dari ALLAH SWT
Barangsiapa yang berpuasa dua hari dalam bulan Rajab mendapat kemuliaan di sisi ALLAH SWT.

Barangsiapa berpuasa tiga hari dalam bulan Rajab, maka ALLAH akan menyelamatkannya dari bahaya dunia, seksa akhirat, dari terkena penyakit gila, penyakit putih-putih di kulit badan yang menyebabkan sangat gatal dan diselamatkan dari fitnahnya syaitan dan dajjal.
Barangsiapa yang berpuasa lima hari dalam bulan Rajab, permintaannya akan dikabulkan oleh ALLAH SWT.
Barangsiapa berpuasa tujuh hari dalam bulan Rajab, maka ditutupkan tujuh pintu neraka Jahanam.

Barangsiapa berpuasa lapan hari dalam bulan Rajab, maka dibukakan lapan pintu syurga baginya.

Barangsiapa berpuasa lima belas hari dalam bulan Rajab, maka ALLAH mengampuni dosa-dosanya yang telah lalu dan menggantikan kesemua kejahatannya dengan kebaikan, dan barangsiapa yang menambah (hari-hari puasa) maka ALLAH akan menambahkan pahalanya."

Sabda Rasulullah SAW: "Pada malam Mikraj, saya melihat sebuah sungai yang airnya lebih manis dari madu, lebih sejuk dari ais dan lebih harum dari minyak wangi, lalu saya bertanya Jibril as: "Wahai Jibril untuk siapakah sungai ini?"

Berkata Jibril as: "Ya Muhammad sungai ini adalah untuk orang yang membaca selawat untuk engkau dibulan Rajab."

Dalam sebuah riwayat Tsauban bercerita: "Ketika kami berjalan bersam-sama Nabi SAW melalui sebuah kubur, lalu Nabi berhenti dan Baginda menangis dengan amat sedih, kemudian baginda berdoa kepada ALLAH SWT. Lalu saya bertanya Rasulullah SAW: "Ya Rasulullah SAW, mengapakan anda menangis?"

Lalu Rasulullah SAW bersabda: "Wahai Tsauban, mereka itu sedang diseksa dalam kubur mereka, dan saya berdoa kepada ALLAH, lalu ALLAH meringankan seksa ke atas mereka."

Sabda Rasulullah SAW lagi: "Wahai Tsauban, kalaulah sekiranya mereka ini mahu berpuasa satu hari saja dalam bulan Rajab, dan mereka tidak tidur semalam sahaja di bulan Rajab nescaya mereka tidak akan diseksa dalam kubur."

Tsauban bertanya: "Ya Rasulullah SAW, apakah hanya berpuasa satu hari dan beribadah satu malam dalam bulan Rajab sudah boleh mengelakkan dari seksa kubur?"

Sabda Rasulullah SAW: "Wahai Tsauban, demi ALLAH Zat yang telah mengutus saya sebagai nabi, tiada seorang muslim lelaki dan perempuan yang berpuasa satu hari dan mengerjakan solat malam sekali dalam bulan Rajab dengan niat kerana ALLAH, kecuali ALLAH mencatatkan baginya seperti berpuasa satu tahun dan mengerjakan solat malam satu tahun."

Sabda Rasulullah SAW: "Sesungguhnya Rajab adalah bulan ALLAH, Sya'ban adalah bulan aku (Rasulullah SAW) dan bulan Ramadhan adalah bulan umatku."

"Semua manusia akan berada dalam keadaan lapar pada hari kiamat, kecuali para nabi, keluarga nabi dan orang-orang yang berpuasa pada bulan Rajab, Sya'ban dan bulan Ramadhan. Maka sesungguhnya mereka kenyang serta tidak ada rasa lapar dan haus bagi mereka."

KELEBIHAN BULAN REJAB

Beberapa hadis Rasulullah saw menunjukkan kelebihan bulan rejab:
1. Hendaklah kamu memuliakan bulan Rejab, nescaya Allah memuliakan kamu dengan seribu kemuliaan di hari Qiamat.
2. Bulan Rejab bulan Allah, bulan Sya'ban bulanku, dan bulan Ramadhan bulan umatku.
3. Kemuliaan Rejab dengan malam Isra' Mi'rajnya, Sya'ban dengan malam nisfunya, dan Ramadhan dengan Lailatul-Qadarnya.
4. Puasa sehari dalam bulan Rejab mendapat syurga yang tertinggi (Firdaus). Puasa dua hari dilipatgandakan pahalanya.
5. Puasa 3 hari pada bulan Rejab, dijadikan parit yang panjang yang menghalangnya ke neraka (panjangnya setahun perjalanan).
6. Puasa 7 hari pada bulan Rejab, ditutup daripadanya 7 pintu neraka.
7. Puasa 16 hari pada bulan Rejab akan dapat melihat wajah Allah di dalam syurga, dan menjadi orang yang pertama menziarahi Allah dalam syurga.
8. Kelebihan bulan Rejab dari segala bulan ialah seperti kelebihan Al-Quran ke atas semua kalam (perkataan).
9. Puasa sehari dalam bulan Rejab seumpama puasa empat puluh tahun dan diberi minum air dari syurga.
10. Bulan Rejab Syahrullah (bulan Allah), diampunkan dosa orang-orang yang meminta ampun dan bertaubat kepada-Nya.

Puasa dalam bulan Rejab, wajib bagi yang berpuasa itu:
a. Diampunkan dosa-dosanya yang lalu.
b. Dipelihara Allah umurnya yang tinggal.
c. Terlepas daripada dahaga di akhirat.

11. Puasa pada awal Rejab, pertengahannya dan pada akhirnya, seperti puasa sebulan pahalanya.
12. Siapa bersedekah dalam bulan Rejab, seperti bersedekah seribu dinar, dituliskan kepadanya pada setiap helai bulu roma jasadnya seribu kebajikan, diangkat seribu darjah, dihapus seribu kejahatan.

Monday, June 13, 2011

Kek buah campur arak

Oleh Muhd Izawan Baharin
izawan@hmetro.com.my


KUALA LUMPUR: Penggemar kek buah-buahan dan tiramisu yang dijual di restoran terkemuka di negara ini dinasihatkan lebih berhati-hati memilih sajian pemanis mulut itu kerana dikhuatiri dicampur arak sebagai penambah perisa.

Arak jenis rum biasanya digunakan sebagai bahan tambahan untuk menguatkan tekstur kek berkenaan selain menambah perisa menyebabkan ia menjadi satu daripada sajian digemari ramai.

Mendedahkan perkara itu, Pengurus Kanan Piawaian dan Pembangunan Sistem International Halal Integrity Alliance (IHI Alliance), Azudin Khalid, berkata pengguna Islam boleh merasai perbezaan makanan itu sama ada ia menggunakan arak sebagai bahan tambahan atau tidak.

“Kek buah-buahan yang menggunakan rum biasanya mempunyai tekstur yang kuat dan tidak mudah pecah apabila dipotong manakala tiramisu atau kek keju terasa sejuk bila dimakan, makanan Cina pula ada yang menggunakan wain merah sebagai penambah perisa.

“Sehubungan itu, pengguna Islam perlu lebih peka dan bertanya jika was-was ketika memesan makanan di restoran. Jika membeli biskut atau coklat kandungan di pembalut perlu diteliti bagi memastikan sama ada terdapat bahan berkod E471 yang merujuk kepada lelemak haiwan dan tumbuhan,� katanya ketika ditemui, semalam.

Beliau berkata, walaupun restoran terutama dari luar negara seperti makanan Barat, Korea atau Jepun mempunyai logo halal, namun pemesongan masih boleh berlaku jika pengguna Islam tidak memainkan peranan penting atau ambil kisah terhadap apa dimakan mereka.

“Pengusaha boleh mengambil kesempatan mencampurkan bahan yang halal dan haram kerana sikap tidak peka pengguna Islam selain Akta Perihal Dagangan 1972 (APD) sekarang yang terlalu umum berhubung pelaksanaan undang-undang halal.

“Bagaimanapun, penggubalan Akta Halal tidak lama lagi yang memberi kuasa kepada Jabatan Kemajuan Agama Islam (Jakim) mengambil tindakan terhadap pemilik restoran atau syarikat yang tidak menggunakan sijil dan logo halal dikeluarkan jabatan itu boleh mengatasi masalah dari sudut undang-undang, namun selagi pengguna tidak peka, isu ini sukar diatasi,� katanya.

Menurutnya, pengusaha biasanya menggunakan alasan Jakim mengambil masa terlalu lama untuk mengeluarkan sijil halal menyebabkan mereka memilih syarikat swasta yang tidak diiktiraf.

“Perkara menyebabkan sijil halal lambat dikeluarkan Jakim mungkin berpunca daripada dokumentasi yang dilampirkan tidak lengkap atau sumber atau status halal bahan mentah yang digunakan mereka tidak jelas diperoleh daripada mana.

“Di sini boleh berlaku pemesongan, pengusaha sesuka hati mencampur aduk bahan halal dengan haram. Kita selaku pengguna boleh memainkan peranan dengan ‘memaksa’ pengusaha mengikut saluran betul jika bersikap tegas tidak membeli makanan di restoran yang dicurigai status halalnya,� katanya.

Azudin berkata, IHI Alliance selaku agensi yang bekerjasama dengan Jakim menerusi pemantauan sistem dan piawaian halal termasuk di peringkat antarabangsa daripada semasa ke semasa mengadakan seminar panduan kepada pengusaha restoran halal.

"Maaf kami tak jual coke"







Maaf..kami tak jual Coke
Duduk dan order satu Coke. Besar kemungkinan anda akan terperanjat sakan. Tidak pernah anda memasuki mana-mana restoran mamak dan tidak dihidangkan minuman lazim anda. Tidak pernah.
“Kami tak jual Coke di sini. Maaf,” kata pelayan beruniform di Restoran Hakim Seksyen 7, Shah Alam Worldwide. “Tetapi kenapa?,” anda bertanya agak kecewa dan juga hairan. “Oh, sebabnya Coke salah satu produk yang secara terang-terangan membantu Israel. Si Zionist tu?,” dia menjawab, anda pula termalu kerana dididik kepada siapa anda patut berpihak.
Menurut ampunya Restoran Hakim, Haji Hakimsa Shah, dia telah memboikot Coke daripada menghampiri peti sejuknya sejak serangan berdarah tanpa berhati perut oleh Israel ke atas Gaza pada tahun 2008. Baginya, kerakusan dan kezaliman rejim apartheid gila zionist Israel itu cukup untuk dijadikan alasan membantutkan mana-mana pendana yang menyalurkan wang kepada negara haram itu. Walaupun hanya pada kadar 1 sen bagi setiap tin Coke.
Hakimsa memiliki dua buah restoran 24 jam di Seksyen 7, yang pertama di Worldwide berhampiran Universiti Industri Selangor dan sebuah lagi di jalan menghala ke kawasan perindustrian Bukit Raja. Dalam usahanya yang kerdil, Hakimsa yakin dia mampu menyebarkan mesej bahawa sesiapapun jangan memberikan sambutan kepada negara seperti Israel yang sedang mewah dengan hasil jualan produk-produk pengeluar yang sememangnya mendanakan rejim ganas zionist itu. Dia memaklumkan Biro HALUAN Palestin bahawa jualan kasarnya tidak terjejas sejak memboikot Coke, malahan bertambah pula rezekinya.
Suatu petanda kepada peruncit dan pengusaha restoran bahawa tidak ada alasan untuk menolak jenama-jenama yang memboncengkan Israel. Tahniah kepada Restoran Hakim. Kami yakin beliau akan muncul di kaca TV selepas berita ini tersebar. Namun, kami masih perlu meyakinkan beliau untuk terus memboikot kesemua 6 jenama yang dikenalpasti Biro HALUAN Palestin.

emm.."satay paling sedap"

GAMBAR HIASAN




Satay ni memang sedap menurut seorang pakcik yang tinggal di Taiping,
memang terkenal satay yang luar biasa terutama satay daging, penjualnya
juga persis wak yang memakai songkok bagai seorang Islam, sedara
pakcik yang kat singapore pun bila datang Taiping pasti nak makan satay
ni dah jagi ketagih...yang mana akhirnya kantoi juga...satay hanjing....
Kiranya keenakan luar biasa dah jadi ketagihan sila siasat....
(kisah ini telah lama berlalu)


--- Nor'ain Eusoff wrote:
Assalamu'alaikum
Bercakap pasal anjing ni, saya teringat di masa saya sedang bersekolah dulu
di Klang mak saudara saya menceritakan bahawa jirannya termakan sate daging
anjing. Kisahnya begini, suatu hari tu adalahseorang yg kalau tengok
sekali lalu, macam Melayu. Dia bermotosikal aje danterpekik-pekik menjual
rumah mak ngah ni, barulah tahu dia jual sate. Heran gak orang tua tu sebab
petang-petang buta dah ada orang jual sate, dahlah tu naik motosikal pulak.
Jadi, yg jiran mak ngah ni tahanlah pak cik jual sate... tanya punya tanya...
katanya dia jual sate petang dari rumah ke rumah sebab malam nya nanti dia
akan berniaga kat restoran pulak. Sambil tu, katanya isterinya di
rumah sedang menyiapkan sate yg akan dijualkan pada waktu malam pulak. So
yg jiran ni tanpa ada syak wasangka, belilah beberapa cucuk (konon nak
cuba, kalau sedap lain kali oleh beli lagi!). Dah tu, kawan ni pun makanlah
sate.....Wow! katanya, boleh tahan sate si "Wak" tu. So,dia cakap kat wife dia, esok
Balik dari kerja nanti,bolehlah dia makan untuk minum petang sekembali dari
pejabat.So... the next day wife dia pun tunggulah si penjualsate. Lega sebab dia
datang pada masa yg sama, tak payah nak tunggu lama..... member pun belilah
lebih sikit kali ni sebab sedapnya bukan main! Begitulah setiap hari..
sampai mak saudara saya ni jadi "curious", nak tahu sedap sangat ke sate yg
dibeli tiap-tiap hari tu. Tapi, mak ngah sayamemang cerewet. Dia bukan
boleh kalau sembarangan aje...... dia ni"suspicious" sikit orangnya.
inside her heart she reallywanted to taste the satay. So, dengan teragak-agak,
tak terjamah jugak satetu..... Tuhan tu maha kaya...... tengah dia nak
menjamah, datanglah anakkecil jiran ni menyergah dia, langsung sate tu
jatuh... kotorlah... so takjadilah mak ngah makan.... Kata Mak Ngah, "tak ada
rezeki aku agaknya".....hhhhmmm...
Dipendekkan cerita, si suami jiran ni pun dah mularasa "suspicious"...
kenapa bila makan aje satay tu, lepas satu nak dua,lepas dua nak tiga and
then bila habis mesti ingat nak beli lagi! Dah kes
parah ni! One thing,dia memang perasan, everytime Wak tu datang jual,
dia adalah pembeli yang terakhir, seolah-olah kawasan itu memang kira "last
kopek" punya area yg nak di"cover"...... Dia ni pun, pada satu hari
Allah Ta'ala gerakkan hati dia, secara senyap-senyap dia mengekori si
"Wak" tu dengan seorang kawan...... alangkah terperanjatnya dia bila
dia tengok tempat tinggal wak tu penuh dengan anjing; berbagai rupa anjing,
anjing kurap, anjing kecik, anjing besar, yg "sheppard" tapi dah
berkurap, and then depa tu main tetak-tetak aje nak matikan anjing tu....nampaklah
jugak tempat dia membakar satay & memang ada tempat yg khas untuk
"mengerjakan" daging anjingtu jadi satay. Ada 2 orang pekerja nampaknya...!
Apa lagi, kawan tutermuntah-muntah kat kereta dia Rupa-rupanya... barulah dia tahu sate
yg dia makan
sedap tu adalah sateanjing. Balik rumah nak cerita kat wife dia pun
serba salah, tapi ceritajugaklah.... tu yg mak ngah dapat tahu & cerita pada
kami. Mulai daricerita mak ngah, kami semua takut nak makan sate,
terbayang-bayang daging tu daging anjing... walaupun kita tahu siapa yg jual.
"Phobia" yg amat sangat. Kes yg tadi tu jadi kes polis. Dia adalah orang
Indonesia yg loghat diamacam loghat Jawa biasa, tak macam loghat Indonesia
yg pekat. Penjual tumenjual satenya di kawasan mak ngah sebab dia dah
banyak jual kat area Cina, jadi yg last-last kopek punya dia jual kat
area Melayu/Islam. That was why bila nak habis, baru dia datang ke area
Melayu, saja nak kenakan...hah.. padan muka, kena tangkap! Kalau tidak, sedap
aje makan sate anjing,ish.... geli geleman teman, oiiii....!Jadi hati-hatilah..jangan ingat
yang sedap tu SEMUA nya halal.... checkdulu...OK. Wassalam

Sumber: 'fairlady.shania'

Baru ku kenal...ini rupanya bunga kacang telang






Pasti ada penggemar nasi kerabu yang masih tidak mengetahui bagaimana nasi tersebut boleh berwarna biru. Sebenarnya, warna biru tersebut datangnya dari sejenis bunga yang dikenali dengan nama kacang telang atau lebih dikenali dengan nama bunga nasi kerabu oleh penduduk di Kelantan. Bukan setakat di Malaysia, pewarna biru daripada bunga kacang telang ini juga popular di Asia Tenggara.

Anda tentu masih ingat entry saffron yang dikatakan mampu merangsang minda. Jika di sini amat payah untuk mendapatkan saffron, apa kata kita cuba bunga kacang telang pula. Selain popular sebagai pewarna, bunga kacang telang dikatakan mampu merangsang memori.

Kacang telang atau nama botaninya clitoria ternatea merupakan tumbuhan yang tergolong dalam keluarga Fabaceae. Nama lain bagi kacang telang ialah butterfly pea vine, blue pea, anchan (Thailand), Pukinggan (Filipina) dan Dau biec(Vietnam). Pada zaman dahulu sebelum terjumpanya bahan pewarna seperti yang terdapat dengan mudah sekarang, bunga kacang telang amat popular digunakan sebagai pewarna makanan.

Tanaman ini berasal dari Asia yang beriklim tropika khatulistiwa, tetapi telah diperkenalkan ke Afrika, Australia dan Amerika. Tumbuhan ini akan membaik subur dalam medium yang agak lembap (tanah yang mempunyai kandungan humus yang tinggi) serta memerlukan cahaya matahari secukupnya untuk membesar.

Ciri-ciri yang paling ketara tentang tanaman ini adalah bunga-bunga hidup yang biru tua atau ungu kebiruan dengan tanda kuning muda di tengah-tengah bunga, mekar sepanjang tahun. Saiz bunganya adalah sekitar 4 cm panjang 3 cm lebar. Ada beberapa jenis bunga telang yang menghasilkan bunga yang berwarna putih. Buah kacang telang berukuran 5 - 7 cm, polong mendatar dengan 6 hingga 10 biji dalam polong masing-masing. Kacang telang boleh dimakan setelah matang.

Kacang telang membaik dengan cara keratan batang atau biji. Tumbuh sebagai pokok anggur atau menjalar, sifatnya yang menjalar menjadikannya sesuai untuk tanaman untuk pasu gantung. Bagi mereka yang ingin menanam tumbuhan ini, terdapat cara untuk menyemai biji benihnya. Caranya adalah dengan merendam biji benih tersebut ke dalam air selama 3 hingga 4 jam sebelum disemai dalam tanah. Selalunya benih akan mula bercambah selepas 7 hingga 14 hari. Untuk menanam melalui keratan batang pula, caranya adalah dengan menyemai batang dalam pasir yang lebap dan pastikan airnya mencukupi. Setelah hidup segar, tumbuhan ini perlu selalu dipangkas (dipotong rantingnya) untuk memastikan pertumbuhan ranting baru tidak terbantut.

Khasiat perubatan bagi wanita

Bunga kacang telang mempunyai bentuk organ luaran seksual wanita, maka nama latin dari genus ‘Clitoria’ , diambil dari perkataan ‘clitoris’ . Dalam beberapa bahasa (Tamil, Malayalam) bunga kacang telang dinamakan ‘kerang’ yang juga mempunyai bentuk organ seksual wanita. Oleh kerana memmpunyai kesamaan bahagian tubuh manusia, tanaman ini dikatakan mempunyai pengaruhi kepada sistem pembiakan manusia. Tumbuhan ini digunakan secara tradisional untuk menyembuhkan penyakit seksual, seperti ketidaksuburan, gonore, mengendalikan kitaran menstruasi (haid), dan juga sebagai afrodisiak. Amalan ini dicatatkam dalam sebuah kepercayaan kuno dicatat dalam Doktrin Signatures.

Terdapat juga kepercayaan yang mengatakan bahawa untuk mengelakkan keguguran, batang kacang telang ini dililitkan pada pinggang perempuan hamil. Sama ada berkesan atau tidak, cara ini tidak dapat dibuktikan.

Menyuburkan rambut

Sejak turun temurun, kacang telang telah dipercayai amat berkhasiat untuk melebat dan menghitamkan rambut. Tumbuhan ini juga dipercayai mampu mengilatkan rambut dan juga dapat menyuburkan kulit rambut.

Mengurangkan sakit kepala

Daun dan bunga kacang telang juga dikatakan mampu mengurangkan sakit kepala. Caranya adalah dengan mengambil daun atau bunga tersebut. Kemudian masukkan dalam kain hingga membentuk bantal dan digunakan sebagai pelapik kepada sewaktu tidur oleh pesakit.

Dikatakan juga bunga kacang telang boleh direndam dalam air panas dan diminum seperti teh untuk mengurangkan sakit akibat ulser mulut. Air rendaman bunga ini juga dikatakan mampu merawat insomnia. Dalam perubatan tradisional pula, tumbuhan ini banyak digunakan untuk merawat sakit telinga, kelenjar membengkak, kolik, sembelit, sakit tekak dan penyakit kulit.

Merangsang memori dan kebijaksanaan

Di India, kacang telang dikenali dengan nama Shankupushpam telah digunakan secara meluas sebagai tonik otak dan ia dipercayai dapat merangsang memori dan kebijaksanaan.

Pewarna makanan dan fabrik

Selain digunakan sebagai pewarna makanan, bahan pewarna yang terhasil daripada rendaman bunga kacang telang juga telah digunakan sebagai pewarna pakaian ataupun nila. Caranya adalah dengan menambahkan warna biru ini kepada air bilasan terakhir pakaian terutamanya pakaian berwarna putih. Tujuannya adalah untuk mencerahkan fabrik tersebut.

Sumber : MW#1109 dan En.Wikipedia ~ Clitoria ternatea

Friday, June 10, 2011

Projek ujung minggu...

































Sejak dua menjak bila cuti ujung minggu (kalau tak merayap la) rajin betul nak cuba resepi2 dari blog favourite and myresepi...adela 2 3 jenis dah try..yg paling seronok bila yg kita masak tu menjadi..anyway tq buat kekawan yg sudi berkongsi resepi di blog mereka.

Baru nak belajar....




Tahun lepas dah 'create' blog nie..tapi otak tengah 'slow'..tak tau nak catat aper.. :( dah setengah tahun 2011 baru mula balik..nak berblog2..seronok tengok blog kekawan lain..terutama blog masakan..aduih..terliur..jer. Jadi dengan semangat baru...(itupun kalau semangat rajin datang) konon nak cuba penuhkan blog dengan catatan..:)

Petua ohh petua...itupun kalau mampu nak ikut..

Pemakanan..

Setiap pagi sebelum gosok gigi..sebelum mandi tu minum segelas..untuk awet muda..dan untuk proses metabolisme boleh la cuba makan sesudu madu..atau campurkan bersama air.

Makan sarapan sejam selepas bangun dari tidur...memandangkan kat malaysia ni kaya dengan makanan yang enak2...eg. nasi lemak, roti canai, teh tarik..elakkan memakan tiap2hari..cuba kurangkan seminggu sekali dan makan ala kadar jer..
Kalau makan roti ..makan roti serat..atau kalau tak kisah makan ubi kayu rebus macam orang dulu..cicah dengan sambal ikan bilis..emmm...sedap...tapi sekarang ni susah nak dapat ubi kayu la..:(..masa zaman budak2 dulu..ingat lagi arwah nenek suka masak lempeng tepung gandum..cicah dengan sambal ikan bilis..boleh la tukar ..kalau dah bosan dengan nasi lemak or rati canai.

Kurangkan minum yang bersusu & bergula..lebih2 lagi gula dah mahal sekarang nie..minum yang 'o' jer..klu teh 'o' perah sikit limau atau halia..untuk menambah rasa dan membantu pembakaran kalori.

Diantara waktu sebelum makan tengahari gantikan makanan 'junk food' dengan makan buahan

Banyakkan minum air kosong agar proses pembakaran lemak berjalan lancar.

Waktu makan tengahari makan ambil nasi separuh dan makan lebihkan sayur..kalau boleh makan buah dulu sebelum makan nasi..bagi kita cepat kenyang..so kurang la makan nasi.

Untuk makan malam yang makan kat rumah boleh cuba makanan yang di stim..sup..panggang..makan sebelum pukul 8 seelok2nya.

Aktiviti senaman

Buatla senaman ringan sebelum bawa diri ke bilik air..'sit up' pun ok...
Banyakkan aktiviti berjalan...selagi boleh. Bagi yang bekerja masa 'lunch hour'cuba2 la jalan kaki untuk pergi ke kedai makan ( kecuali pejabat jauh dari kedai makanan) jadikan aktiviti berjalan masa nak beli makanan.

Cuci kereta sendiri..seminggu sekali bersihkan rumah sebersih-bersihnya..mop lantai, basuh tandas dan bersihkan halaman rumah..dll.

Lain -lain

Tidur...adalah penting..dapatkan tidur yang secukupnya..7 -8 jam sekurang-kurangnya untuk mendapatkan kecergasan untuk aktiviti keesokkan hari.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Gadget

This content is not yet available over encrypted connections.