Monday, October 31, 2011

Petua Kat Dapur..

Sibuk cari petua nak hilang sakit tekak..jumpa la petua kat dapur..tapi kira boleh pakai la petua2 nie rasanya..



(pinjam gambar lagi dari google)




NASi LEMAK LAZAT
Cuci beras seperti biasa dan sukat air kurang sedikit daripada biasa. Jika 3 cawan beras, guna 2 cawan air biasa. Masak dengan api sederhana. Sementara itu sediakan santan pekat sebanyak 1 1/2 cawan. Apabila nasi tadi hampir 3 suku masak, tuangkan santan bercampur sedikit garam. Kemudian ambil beberapa hiris halia dan dua ulas
baang merah (dihiris). Masukkan ke dalam nasi yang sedang mendidih, kacau dan biarkankan hingga masak. Insya-Allah tentunya nasi akan lebih sedap malah lembut dan wangi.

TAUHU TAHAN LAMA
CUBA petua ini bagi mencegah agar tauhu yang kita beli tidak mudah basi, tahan lama dan tidak berbau masam. Cuci tauhu dengan air bersih terlebih dahulu. Toskan tauhu hingga kering lalu tuangkan air panas. Biarkan hingga sejuk. InsyaAllah tauhu akan tahan lebih lama dan tidak masam.

MENGHINDARI BERAS DARI PADA KUTU BERAS
UNTUK menghindarkan beras yang disimpan menjadi buruk dan dimakan kutu, anda boleh cuba petua ini. Masukkan tujuh atau lapan tangkai cili kering ke dalam bekas tempat anda menyimpan beras. Cili kering hendaklah ditimbus ke dalam beras tadi. Insya-Allah beras yang disimpan akan senantiasa bersih daripada dimakan kutu beras.


Adakah anda membuang begitu sahaja apabila nasi yang anda masak berbau hangit?
Anda boleh mencuba petua ini untuk mengelakkan pembaziran. Masukkan atau letakkan sekeping roti di atas nasi tersebut. Tutup periuk rapat-rapat. Kemudian letakkan bahagian bawah periuk di dalam bekas berisi air. Biarkan sebentar. Selepas itu, anda bolehlah cuba nasi tadi, insya-Allah nasi anda tidak lagi berbau hangit dan periuk pula senang untuk dibersihkan.

BAU HANYIR
TENTU anda yang tidak tahan bau hanyir ayam akan berasa mual apabila tiba masa memasak terutamanya mereka yang sedang mengandung. Cuba petua ini untuk hilangkan bau hanyir ayam. Cuci ayam yang hendak dimasak dengan air bersih. Ambil daun kari ataupun serai dan sapukan ke seluruh bahagian ayam tadi. Biarkan beberapa minit sebelum mula memasak. Pasti bau hanyir ayam tadi akan hilang atau berkurangan. Selamat Mencuba!

BUBUR KACANG CEPAT EMPUK
BAGI anda yang gemar makan bubur kacang hijau. Tentu sedap sekiranya buburyang dimakan manis dan empuk.
Apakata anda cuba petua bagaimana bubur kacang yang enak dan empuk. Basuh kacang hijau dengan air sebersih-bersihnya. Goreng kacang tadi di dalam kuali tanpa



(pinjam gambar dr google)


Senyum...jangan tak senyum..:)

(pinjam gambar dari...fumania.blogspot)


Tengok iklan kat TV..tentang senyum..pastu teringat lak nyanyian najwa & malique..senyum2...terjumpa lak fakta2 tentang senyuman... :)

Orang yang tersenyum tulus, otot-otot wajahnya yang disebut orbicularis oculi tanpa sengaja akan berkontraksi.

Sebuah senyuman boleh dikatakan sebagai ekspresi wajah yang paling sering dipelajari. Mengapa demikian? Karena senyuman memiliki makna yang dalam untuk hidup seseorang. Marianne LaFrance, PhD, profesor bidang psikologi dari Universitas Yale, yang juga penulis buku Lip Service, melakukan penelitian berdasarkan studi biologi, antropologi, bahkan ilmu komputer mengenai senyuman ini. Dalam penelitian terbarunya itu, LaFrance mengungkapkan enam fakta mengenai senyuman yang perlu Anda ketahui.

Orang yang suka tersenyum lebar umurnya lebih panjang. Tahun lalu, peneliti memaparkan sebuah studi yang antara lain menyebutkan bagaimana mereka menganalisa foto dari 230 pemain bisbol yang dimuat di Baseball Register. Dari foto-foto tersebut, terlihat bahwa rata-rata lelaki dengan senyuman lebar dan cemerlang hidup 4,9 tahun lebih lama daripada mereka yang hanya tersenyum sepintas, dan 7 tahun lebih lama daripada mereka yang tidak tersenyum sama sekali. Tentu saja, senyum lebar tak selalu boleh dikaitkan dengan umur panjang, namun sebuah senyuman menunjukkan perasaan yang positif, dan perasaan yang positif berhubungan dengan kehidupan yang sejahtera.

Senyum memancarkan suatu kekuatan yang tersembunyi. Misalnya begini, ketika seseorang menampilkan senyuman yang begitu cepat menghilang (karena mungkin tempohnya hanya sepersekian detik), orang lain akan susah menangkap senyuman tersebut. Namun bagi orang yang selalu tersenyum, dunia selalu dipandang lebih menyenangkan. Cerita yang membosankan boleh jadi lebih menarik, gambar-gambar yang neutral terlihat lebih positif, bahkan minuman yang tawar boleh terasa lebih bercita rasa.

Kebahagiaan terdiri atas tiga tingkatan. Sebuah artikel di British Medical Journal melaporkan bahwa cinta memang sangat mungkin disebarkan. Ketika seseorang sedang bahagia, perasaannya yang positif boleh ditransfer kepada orang-orang yang ada di lingkarannya melalui jejaring sosial. Jadi ketika Anda tersenyum, teman dari teman Anda pun boleh ikut tersenyum.

Ada dua jenis senyuman. Senyum yang tulus dan senyum yang palsu diatur oleh dua jalur saraf yang berbeda. Oleh karena itu orang yang bagian tertentu dari otaknya mengalami kerusakan pun masih dapat menampakkan senyuman spontan meskipun mereka tidak mampu tersenyum dengan kemauannya. Para peneliti berspekulasi bahwa nenek moyang kita mengembangkan sirkuit saraf untuk memaksa senyuman karena secara evolusioner hal itu menguntungkan untuk menutupi ketakutan dan kemarahan mereka.

Untuk mengetahui senyuman palsu seseorang, amati matanya. Orang yang tersenyum tulus, otot-otot wajahnya yang disebut orbicularis oculi tanpa sengaja akan berkontraksi, membuat kulit di sekitar matanya berkerut. Kebanyakan dari kita tidak mampu menggerakkan otot-otot ini dengan bebas. Artinya, ketika seseorang memalsukan senyumannya,otot-otot orbicularis oculi-nya tidak akan bergerak.

Senyum itu mempunyai "aksen". Budaya ternyata juga mempengaruhi cara orang tersenyum. Orang Amerika, misalnya, saat tersenyum berfokus pada gerakan mulutnya. Hal ini bertentangan dengan orang Jepun yang mengutamakan senyumannya di bagian mata.

Sumber: Oprah
http://female.kompas.com/read/2011/08/27/18105060/Senyuman.Bisa.Mengungkap.Siapa.Anda

"Ay cantik luar cantik dalam cantik dengar sini
Kalau cantik senyum cantik mesti cantik lagi
Senyum sikit nak tengok ada tak lesung pipit
Kalau tak ada pun aku masih mahu cubit" .........petikan lirik najwa & malique

Friday, October 28, 2011

Erm..puff...karipap..


Nie curry puff..versi mini...inti sardin buat guna kulit puff segera jer



Yg kat bawah lak karipap..inti kentang ayam..konon nak buat karipap pusing...tapi tak berpusing pun..pula aderla yg tak kena nie..derhaka resepi la nie....he he..



Karipap pusing ...yang tak berapa nak pusing..hu hu....

















Akhirnya..tercapai juga....oh kek karamel!



As salam..bila singgah dapur orang..tengok mesti ade terselit kek karamel...hati ini begitu terlonjak2 nak buat juga..singgah kat dapur lovely kitchen...aduih comelnye kek karamel yum yum..pinjam jap resepi ye kak...dengan semangat berkobar yang ade..akhirnye...namun tak secantik..mcm kek kat dapur lovely kitchen..mcmane pun berjaya juga akhirnya..kek ni dihasilkan..sepatutnya kena guna loyang 8in..tapi gatal guna loyang besar..karamel jadi nipis..kek pun nipis..ntahlah xtau sebenar menjadi ke tak kek ni..rasa ermm sedap ..nak try next time maybe boleh jadi secomel kek mcm lovely kitchen...

RESEPI KEK PUDING KARAMEL PELANGI
Loyang 8 inci / 20cm
(sumber mylovely kitchen)

Bahan-bahan untuk Gula Hangus:
Ø 2 sudu besar gula (boleh buat 1 1/2 sb untuk air gula ngam2 sahaja)
Ø Loyang 8 inci / 20cm
Cara-cara:
Ø Masukkan gula di tengah loyang kek, agak-agak di kawasan api dapur supaya senang gula cair.Panaskan dengan api perlahan di atas dapur.
Ø Biarkan sehingga gula cair dan bewarna perang dan tidak perlu di kacau.
Ø Bila semua gula sudah hancur tutup api dan ratakan air gula memenuhi dasar loyang
Bahan untuk karamel
Ø ½ tin susu cair
Ø 70gm gula castor
Ø 3 biji telur kuning
Ø 1 sdt esen vanilla

Bahan diatas dengan perlahan2 jangan sampai berbuih (pukul2 manja jer),tapiskan masukkan dalam loyang yang ade karamel tadi. Ketepikan dulu..

Bahan-bahan untuk Kek:
Adunan 1 (Meringue)
Ø 6 biji putih telur ( 3 biji putih telur dari bahan puding + dgn 3 biji putih telur baru)
Ø 70 gram gula castor
Ø 1 sudu kecil cream of tar tar
Cara-cara:
Ø Pukul putih telur sehingga berbuih.
Ø Masukkan gula castor dan cream of tar tar.
Ø Pukul lagi dengan speed tinggi sehingga kental dan kaku. Rujuk gambar 7.
Ø Apabila mangkuk pengadun diterbalikkan adunan tidak tumpah.
Ø Ketepikan. Guna mixer yang sama tidak perlu basuh terus buat adunan 2 untuk kek.
Adunan 2
Ø 3 biji kuning telur ( kuning telur dari bahan meringue tadi)
Ø 130 ml air
Ø 50 ml minyak masak
Ø 70 gram gula castor
Ø 140 gram tepung gandum
Ø 1 sudu teh baking powder

Cara-cara:
Ø Ayak tepung bersama baking powder. Ketepikan.
Ø Pukul kuning telur, air dan minyak masak sehingga putih dan gebu.
Ø Masukkan gula castor dan pukul lagi sehingga kembang
Ø Matikan mixer.
Ø Kemudian masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit.
Ø Kacau dengan senduk kayu secara kaup balik sehingga semua bergaul sebati.
Ø Masukkan separuh adunan 1 (meringue) ke dalam adunan 2 seperti gambar 8. Kaup balik perlahan-lahan. Kemudian masukkan semua adunan 1 dan kacau rata secara kaup balik.
Ø Bahagikan adunan kepada 3 bahagian sama banyak. Rujuk gambar 9.
Ø Warnakan dengan warna pilihan anda.
Ø Sudukan ke dalam loyang puding tadi. Adunan kek akan terapung di atas adunan puding seperti gambar 10.
Ø Sudukan 4 sudu besar adunan purple, diikuti 4 sudu besar adunan hijau di tengah adunan purple, 4 sudu besar adunan merah diletak tengah adunan hijau dan buat 4 sudu lagi utk semua warna. (2 pusingan untuk 4 sudu setiap warna)
Ø Kemudian 3 sudu besar adunan purple, 3 sudu besar adunan hijau diikuti 3 sudu besar adunan merah sebanyak 3 pusingan lagi.
Ø Diikuti dengan 2 sudu besar setiap warna sebanyak 2 pusingan dan akhir sekali 1 sudu besar setiap warna sehingga adunan habis. Hasilnya seperti gambar 10.
Ø Panaskan oven 160 degree. (panaskan sekali dgn tray oven yang ada air utk bain marie nanti)
Ø Bakar secara double boiler atau bain marie selama 50 minit atau sehingga kek dan puding masak di rak paling bawah dalam oven.
Ø Setelah masak biarkan kek di dalam oven selama 10 minit atau sehingga keliling kek lekang dari loyang.
Ø Terbalikkan ke atas pinggan dan kek akan turun sendiri.
Ø Segera lap lebihan air gula yang meleleh dan di atas puding secara perlahan dan berhati-hati supaya kek tidak basah.
Ø Potong kek semasa kek benar-benar sejuk dan hidangkan. Sedap di makan selepas disejukkan di dalam peti sejuk.

NOTE : KAEDAH DOUBLE BOILER / BAIN MARIE

Ø Masukkan air ke dalam tray oven kemudian letakkan loyang berisi kek di atas tray berisi air tadi kemudian bakar di dalam oven. Atau...
Ø Masukkan air ke dalam loyang yang lebih besar dari loyang kek. Kemudian letakkan loyang kek ke dalam loyang berisi air dan bakar di dalam oven.
TIPS MEMBUAT KEK PUDING KARAMEL PELANGI DARI LOVELY KITCHEN
v Kek akan basah jika terlalu banyak air gula. Jadi sebaiknya minimakan penggunaan gula untuk gula hangus. 2 sudu besar sudah memadai. Boleh guna 1 1/2 sb sahaja jika tidak mahu air gula meleleh banyak semasa proses terbalikkan kek.
v Kacau adunan puding perlahan-lahan jangan sampai berbuih untuk dapatkan tekstur puding yang licin mulus tidak berlubang-lubang, kemudian tapis.
v Untuk dapatkan meringue yang gebu kental, jangan sesekali termasuk kuning telur ke dalam adunan putih telur walaupun sedikit. Jika bercampur dengan

Wednesday, October 19, 2011

7 dont's after a meal

Just to share

7 dont's after a meal


1 .Don't smoke- Experiment from experts proves that smoking a cigarette after meal is comparable to smoking 10 cigarettes (chances of cancer is higher).



2. Don't eat fruits immediately - Immediately eating fruits after meals will cause stomach to be bloated with air. Therefore take fruit 1-2 hr after meal or 1hr before meal.



3. Don't drink tea - Because tea leaves contain a high content of acid. This substance will cause the Protein content in the food we consume to be hardened thus difficult to digest.

4. Don't loosen your belt - Loosening the belt after a meal will easily cause the intestine to be twisted & blocked.

5.Don't bathe - Bathing will cause the increase of blood flow to the hands, legs & body thus the amount of blood around the stomach will therefore decrease. This will weaken the digestive system in our stomach


6.Don't walk about - People always say that after a meal walk a hundred steps and you will live till 99. In actual fact this is not true. Walking will cause the digestive system to be unable to absorb the nutrition from the food we intake

7.Don't sleep immediately - The food we intake will not be able to digest properly. Thus will lead to gastric & infection in our intestine

Rahsia Peribadi Melalui Buah-Buahan..ermm


Semua orang mempunyai buah kegemaran masing2. Menurut kajian, manusia mempunyai hubungan yang erat dengan alam semuala jadi khususnya tumbuh2an seperti buah2an. Terdapat 7 kategori buah2an yang mempengaruhi kehidupan manusia iaitu:

1. Jenis limau contohnya oren, lemon, limau nipis dan limau barliKamu cenderung kepada warna2 cerah dan gemarkan sesuatu yang mencabar. Rakan2 kamu pula gemar merujuk sesuatu perkara mahupun masalah kepada kamu. Ini kerana kamu sendiri mempunyai kemampuan dan kebolehan yang unik sehingga rakan2 kamu yakin dengan nasihat dan pandangan kamu itu. Orang luar sukar untuk menilai dan mengenal diri kamu yang sebenarnya. Mungkin mereka boleh mengenali kamu dengan lebih rapat, namun ia memakan masa yang agak lama. Kadangkala kamu hanya peruntukkan masa yang singkat untuk bersendirian. Kamu gemar berehat dan bersendirian hanya untuk tempoh seketika. Rakan kamu akan berasa senang dan tenang bila meluangkan masa dengan kamu. Kamu tergolong antara individu yang gemar bergembira dan menggunakan waktu yang terluang dengan sebaik mungkin melakukan perkara2 yang menyeronokkan kamu.

2. Buah2an tropika contohnya pisang, betik, jambu, kiwi dan nanasKamu sukakan pengalaman2 yang baru. Kamu gemar mencuba pelbagai jenis buah2an dengan pelbagai perisa sebanyak dan sekerap yang boleh. Orang di sekeliling kamu selalu menghadapi masalah dengan kamu kerana cara hidup kamu yang terlalu aktif. Kamu tidak sukakan sesuatu yang melibatkan kesakitan pada emosi kamu. Kebiasaannya pasangan kamu terdiri daripada individu yang tenang berbanding kamu dan semestinya si dia menerima kamu seadanya. Kamu gemar meluangkan masa dengan individu yang akrab dengan kamu. Teman2 beranggapan diri kamu seorang yang mudah didekati dan gemar berseronok. Hakikatnya kamu ada pendirian tersendiri. Kamu tidak suka menunjukkan kesedihan pada orang sekeliling. Simbol kamu itu melambangkan kamu seorang yang suka mengambil berat dan gemar berseronok.

3. Jenis buah ladang .Contohnya epal dan pear
Kata kuncinya ialah kekuatan. Kamu bukan sahaja kuat pada diri sendiri tetapi kamu juga mampu menjadi tunjang kekuatan oleh individu yang berada di sekeliling kamu. Ini kerana kamu bijak membebaskan diri kamu dari tekanan hidup dan kamu sendiri tidak mudah mengalah. Sikap pentingkan diri sendiri tidak terkandung dalam keperibadian diri kamu. Kamu cenderung berdiri atas kaki sendiri, tidak bergantung harapan kepada orang lain untuk hidup. Ramai beranggapan kamu adalah seorang yang berpengetahuan luas dan itulah hakikatnya. Kamu gemar mencari ilmu dan berusaha melakukan sesuatu yang terbaik dalam kehidupan kamu berdasarkan pengetahuan yang dimiliki. Kejayaan pasti menyebelahi kamu dalam setiap yang kamu lakukan.

4. Jenis tembikai contohnya tembikai dan tembikai susu
Seorang yang murah hati dan gemar menghulurkan bantuan kepada yang memerlukannya. Bagi kamu, wujudnya kepuasan apabila kamu berjaya membantu orang lain. Kamu berhati2 dalam memilih tumbuh2an yang ingin ditanam di kawasan tempat tinggal kamu. Kamu memiliki ramai teman rapat, ini kerana kamu memiliki keperibadian yang romantik. Kamu berusaha gigih bagi mengatasi kegagalan atau kekecewaan dalam hidup. Melambangkan seorang individu yang berhati2.

5. Buah2an jenis beri .Contohnya blackberi, blueberi, strawberi, rasberi, cranberi, anggur dan tomatoKamu gemarkan party dan keseronokan. Suka menggembirakan orang lain dan mudah mendapat teman baru kerana kamu seorang yang ramah. Kamu berusaha melakukan apa sahaja untuk menjadikan sesiapa sahaja sebagai teman. Bercita rasa unik hinggakan makanan yang menjadi pilihan kamu adalah terdiri daripada makanan2 yang berperasa lain daripada yang lain. Personaliti kamu sukar dinilai kerana wujudnya kepelbagaian personaliti dalam diri kamu. Walau bagaimanapun, keseluruhan personaliti ini saling berkait rapat dan sekali gus menonjolkan diri kamu yang unik dan memiliki keistimewaan tersendiri. Simbol kamu melambangkan kamu seorang yang berpesonaliti.

6. Jenis kekacang .Contohnya walnut, hazel, gajus dan lain2Seorang yang moody. Kekadang mood kamu berubah2 tanpa sebab. Ketegasan adalah lambang keperibadian kamu. Sekiranya kamu yakin kamu dipihak yang benar, kamu pasti berdegil dengan pendirian kamu itu. Orang yang berada di sekeliling kamu akan sentiasa bersikap lebih berhati2 kerana kedegilan kamu itu. Dalam percintaan, kamu adalah individu yang setia. Sanggup mengetepikan teman2 hanya kerana ingin meluangkan masa dengan si dia. Untuk mengenali kamu, seseorang itu perlu memperuntukkan waktu yang agak lama bagi memahami dan mengenali kamu dengan lebih dekat. Walau bagaimanapun, kesabaran dan kesungguhan individu itu pasti berhasil jua akhirnya. Simbol kamu ini membuktikan kamu adalah seorang yang berpendirian.

7. Buah2an jenis labu .Contohnya kundur
Kamu seorang yang berpandangan jauh. Bagi kamu, wujudnya pelbagai perkara yang berlaku di dunia ini dan segala2nya melebihi dari pa yang mampu manusia lihat. Kamu sering berperasaan curiga. Individu di sekeliling kamu seakan terkejut dengan pengetahuan yang kamu miliki. Boleh dikatakan setiap persoalan yang mampu kamu huraikan akan menjadi satu kejutan terhadap teman2. Mereka akan bergantung kepada kamu dan sikap ambil berat kamu itu pasti dihargai. Tekanan kerja yang kamu alami akan mendukacitakan kamu, tetapi lama kelamaan semangat kamu akan kembali pulih malah kamu lebih bersedia dalam menangani cabaran2 yang mendatang. Cenderung pada warna2 yang pelbagai. Kamu melambangkan diri kamu seorang yang bersopan santun dan memiliki hati yang lembut.

Walau apapun buah2an kegemaran anda, ia tidak semestinya sama dengan apa yang dinyatakan. Yang pastinya setiap orang mempunyai keperibadianya tersendiri.

Thursday, October 13, 2011

Keburukan Kacang Soya



Tulisan asal: Ustaz Hashim Al-Maranji



KACANG SOYA MENGALIH KITA DARI PEMAKANAN SUNNAH



Nabi SAW mengamalkan pemakanan sunnah seperti kurma, kismis dll. Tetapi kita telah dipalingkan daripada pemakanan sunnah oleh golongan tertentu sehingga yg baik tidak diambil, sebaliknya kita disogokkan oleh musuh Islam dengan matlamat untuk melariskan barangan mereka.
Kita selalu digambar-gemburkan dengan kandungan dan kebaikan soya yang mengandungi nutrien penting dan protein, tapi kali ni saya nak kongsi sebaliknya.
Hakikatnya, soya sebenarnya mengandungi kandungan bahan kimia yang berbahaya. Terutama sekali untuk kaum wanita.
Antara keburukan kacang soya yang dapat saya simpulkan dari pembacaan saya:
1. Meningkatkan risiko penyakit barah payudara (breast cancer) di kalangan wanita.
2. Berupaya mempengaruhi dan melembapkan minda/otak.
3. Punca kepada proses pertumbuhan luar biasa untuk bayi dalam kandungan dan kanak-kanak.
Kajian menunjukkan kacang soya mengandungi satu bahan kimia yang menyerupai.
Hormon estrogen (yakni hormon wanita). Bahan kimia ini jika diambil berlebihan mampu mengubah perkembangan seksual / sexual development (mungkin mempengaruhi kejantinaan seseorang-kelembutan??).
FAKTA: 2 gelas susu soya sehari, dalam masa sebulan, adalah cukup untuk mengubah masa kitaran haid wanita!
Kacang soya mengandungi satu susunan fotokimia (1) yang mengkagumkan, dan susunan yang paling menarik ialah satu chemical bernama isoflavone (2).
(1 : komponen yang aktif secara biologi yang terhasil dari tumbuh-tumbuhan.)
(2 : komponen / sebatian kimia yang dikaji dapat melegakan symptom menopous,
mengelak kanser, memperlahankan kadar osteoporosis dan mengurangkan risiko
penyakit jantung.)
Walaubagaimanapon, kandungan isoflavone ni bukan senang-senang dapat diekstrak dari kacang soya. Hanya selepas menjalani proses penapaian (fermentation) yang lengkap, barulah dapat menghasilkan isoflavone, yang dapat dihadam dengan sempurna dalam sistem penghadaman manusia.
Dalam erti kata lain, kacang soya yang tidak menjalani proses penapaian sempurna, mempunyai kurang kandungan isoflavone dan tidak sesuai untuk diminum.
Kacang soya juga mengandungi perencat enzim yang menghalang penyerapan tripsin dan enzim lain yang diperlukan tubuh untuk proses penghadaman. Proses memasak yang biasa tak mampu nak mendeaktifkan erencat enzim ini. Keadaan ini sangat berbahaya kerana boleh menyebabkan gastric, kekurangan protein dan asid amino.
Secara semulajadinya, semua kekacang mempunyai satu bahan kimia bernama phytic acid (3) yang merupakan satu bahan anti-nutrien. Begitu juga dengan kacang soya.
Malah, kandungan bahan ini dalam kacang soya adalah lebih berbanding kekacang lain.
(3 : phytic acid mampu menghalang penyerapan mineral tertentu seperti magnesium, kalsium, zat besi dan zink. Laporan perubatan menunjukkan penduduk Negara Dunia Ketiga yang banyak mengambil kacang soya, mempunyai kekurangan mineral-mineral tersebut dalam badan.)
Kacang soya juga mengandungi bahan kimia hemagluttinin (4) dan perencat tripsin yang merencatkan pertumbuhan manusia (di peringkat kanak-kanak). Bahan ini dapat di deaktifkan dengan proses penapaian. Antara produk dari kacang soya yang menjalani proses penapaian ialah tempe .
(4 : link hemaggluttin ini lah yang membentuk jaringan virus H1N1 dan sekuel-sekuel nya)
Tapi, bagi sesetengah produk soya, contoh air soya dan tofu, sebatian perencat ini masih wujud, walaupun sedikit.
Keadaan ini juga bukan satu berita baik untuk kanak-kanak yang mengambil susu berasakan soya. Sesetengah ibu bapa menggantikan susu tepung (susu lembu) dengan susu berasaskan soya, tapi ia bukanlah sebaik yang disangka.
Menurut Dr Jill Shneider, Prof Madya Sains & Biologi di Lehigh University, Betlehem, Pensylvania, bayi yang alergik kepada susu lembu tapi diberi susu berasaskan soya merupakan satu keadaan yang berbahaya.
Satu kajian makmal dibuat ke atas tikus putih menunjukkan isoflavone yang bertindak sebagai hormone estrogen dalam kacang soya mampu mempercepatkan proses tumbesaran tikus makmal.
Chemical ni kurang baik untuk bayi kerana ia bertindak seperti estrogen yang mengawal pertumbuhan lelaki dan wanita dewasa. Senang cakap, seolah-olah menggalakkan ia bayi membesar lebih cepat dari kadar yang sepatutnya.
FAKTA: Dikatakan, bayi yang diberi minum susu berasaskan soya menghadam phytoestrogen dari kacang soya, seolah-olah bayi tersebut menerima 5 biji pil perancang dalam sehari! Pergh!
FAKTA: Pada 1991, penyelidik Jepun melaporkan bahawa penggunaan soya serendah 30 gram sehari atau 2 sudu makan, untuk sebulan, boleh menyumbang kepada peningkatan hormone tiroid, yang menyebabkan kanser tiroid.
Oleh itu kembalilah kepada pemakanan sunnah melibatkan jenis makanan dan cara pemakanan

Khasiat Daun Thyme




Thyme bangkitkan mood & hilangan tekanan
Thyme (Thymus) merupakan sebuah tanaman yang terdiri dari 350 spesies. Tanaman ini memiliki khasiat universal. Thyme telah digunakan untuk pelbagai tujuan di sepanjang kurun. Pada zaman pertengahan, thyme telah dianggap sebagai tumbuhan yang dapat memindahkan keberanian dan kecergasan. Orang Rom kuno menganggap ia sebagai ramuan untuk kesugulan.

Thyme yang telah dicampurkan bersama bunga mawar sering dijadikan pewangi rumah oleh orang Rom pada zaman kuno. Malah orang Greek telah menggunakan thyme sebagai colok wangi, manakala orang Rom pula telah menambah thyme dalam keju dan minuman beralkohol mereka.

Walau apa kegunaan thyme, herba ini merupakan herba yang penuh dengan pelbagai fitozat, mineral dan vitamin yang amat baik untuk kesihatan tubuh badan. Termasuk dalam salah satu tumbuhan herba masakan yang popular, thyme berasal dari kawasan selatan Eropah dan Mediterranean.

Ia tergolong dalam keluarga limiaceae daripada genus thymus. Biasanya herba ini amat popular digunakan sebagai bahan perasa dalam kebanyakan resipi Itali, Macedonian, Greek, Perancis dan Sepanyol. Rasanya tidak terlalu kuat dan boleh bercampur dengan bahan-banan herba dan rempah lain. Ciri-ciri rasanya adalah berikutan dengan sejenis kimia yang dikenali sebagai thymol yang terdapat di dalamnya.

Thyme digunakan secara meluas dalam bidang masakan. Herba ini adalah bahan asas dalam masakan Levantine (Lubnan, Syria, Palestin Jordan, Israel), Libya, India, Itali, Perancis, Albania, Parsi, Portugis, Asyur, Sepanyol, Greek, Nigeria, Caribbean, dan masakan Turki. Thyme sering digunakan untuk masakan daging, sup dan stew. Ia juga sering digunakan sebagai perisa utama dalam masakan kambing, tomato dan telur.

Ðikenali juga sebagai thymus vulgaris, herba thyme adalah sejenis tumbuhan saka kecil. Ðaunnya kecil manakalaÐikenali juga sebagai thymus vulgaris, herba thyme adalah sejenis tumbuhan saka kecil. Ðaunnya kecil manakala bunganya berwarna dari merah jambu sehinggalah ungu. Varieti thyme yang biasanya banyak ditanam juga adalah seperti lemon thyme (t.x citriodora), caraway thyme (t. herba barona) dan wild thyme (t. septyllum). Tidak kiralah sama ada daun ataupun putik bunganya, segar atau kering, banyak digunakan untuk tujuan masakan.



































Friday, October 7, 2011

Petua : Buah Oren Stim untuk hilangkan batuk

Petua nie dihantar oleh kenalan di email... macam menarik dan boleh cuba, kos pun murah jer

Dear All,

This method had been tested by many people. One of the best methods to stop cough.

Cut off the top part of the orange, put some salt into the orange, and put back the top part. Steam it 10 minutes and
eat all the fresh including the juice at the bottom of the bowl. Taste not very nice but cures your prolonged cough
in days
.

1st step




2nd




3rd


4th


5th

7 foods that fight fat

Salam... yang nak berdiet tu boleh pilih makanan kat bawah nie.. dah baca info nie boleh cepat2 berdiet..he he :)



Thanks to all that fiber, oranges rank the highest in the list of satisfying fruits. The fiber fights fat, ergo -- if you eat more fiber, you'll have less flab. So go grab an orange.



Milk, particularly skim milk, contain proteins (whey and casein) that can make you feel more satisfied than sugary drinks and tells your brain you've had enough to eat.



Pine nuts contain fatty acids that boost hormones that make you feel full and keep belly fat away.



Another reason to indulge in chocolate: Compounds in chocolate slows down digestion, so you'll eat less at your next meal. A small piece of chocolate can also help curb your cravings for salty, sweet and fatty food



Eggs are loaded with protein and the amino acids in egg whites help build lean muscle that may help your metabolism. Have them for breakfast, and it can curb your appetite.



Cheese from grass-fed animals like goat and feta cheese contain conjugated linoleic acid (CLA) that helps you feel full and burn more fat. Cottage cheese on the other hand contains whey protein that tells your brain you've had enough to eat as well.

Monday, October 3, 2011

Produk yang tidak disengajakan dicipta

Produk2 di bawah ni samada dicipta untuk tujuan lain mahupun terjadi secara accidentally ataupun tak sengaja..:)




Chocolate Chips Cookies
Tuan punya sebuah rumah tumpangan Toll House Inn di Massachusetts iaitu Ruth Wakefield telah cuba untuk membuat chocolate dessert untuk tetamunya, tetapi chocolate chips didalamnya tidak cair sepenuhnya. Bagaimanapun, tetamunya amat menggemari hasil masakannya itu dan ianya dikomersialkan selepas itu


Microwave oven
Pada tahun 1945, seorang engineer yang bekerja untuk Raytheon iaitu Percy Spencer telah mendapati bahawa candy bar di dalam poketnya cair ketika beliau sedang menggunakan sebuah alat magnetron untuk sistem radar military. Menyedari yang radiasi alat tersebut yang “memasak” candy bar tersebut, beliau telah mencipta sebuah microwave oven pertama yang pada ketika itu bersaiz setinggi lebih dari 5 kaki!

Potato Chips











Pada tahun 1853, seorang tukang masak bernama George Crum terasa dihina bila kentang gorengnya sentiasa dihantar semula ke dapur kerana tak cukup garing. Dia kemudiannya memotong nipis kentang tersebut, menggoreng semula dan menambah garam. Kentang goreng rangup tersebut kemudiannya menjadi super hits di New England dan dinamakan “Saratoga Chips” sempena tempat kelahiran makanan tersebut.










Coffee
Menurut SlashFoods, dikatakan dalam Legend of Kaldi ada mengatakan bahawa seorang gembala kambing Ethopian mula menyedari yang kambing2nya berkelakuan agak “frisky” selepas memakan beberapa biji berry berwarna merah. Apabila beliau merasa sendiri perubahan mood beliau selepas mencuba sendiri berry tersebut, beliau membawa beberapa sampel untuk ditunjukkan kepada seorang imam, dimana imam tersebut telah memanggang dan mendidih berries tersebut dengan air. Dan jadilah ia coffee seperti hari ini

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Gadget

This content is not yet available over encrypted connections.