Wednesday, September 25, 2013

Fakta Tentang Tidur


Tahukah anda bahawa tidur mempunyai fungsi yang lebih dari sekadar mengistirahatkan tubuh saja. Kurangtidur boleh menbuatkan memori otak terganggu bahkan sampai tahap boleh bunuh diri.
Jadi?
Penelitian menemukan bahawa tidur tidak hanya melindung memori dari pengaruh luar tapi juga membantu menguatkannya. Mereka yang kurang tidur dikatakan mempunyai hormon stres, kortikosteron yang lebih tinggi.

Hormon inilah yang mengganggu reproduksi sel di otak orang dewasa. Masalah gangguan hormon kortikosteron ini boleh diatasi setelah anda mendapat tidur yang nyenyak selama seminggu. Tapi jangan pula menghabiskan waktu yang berlebihan untuk tidur.

Umumnya waktu tidur normal seseorang adalah 7 jam. Namun ramai yang hanya menghabiskan waktu untuk tidur dan istirahat selama 5 jam saja. Rupanya waktu tidur yang tidak normal ini boleh mendatangkan risiko masalah kardiovaskular.Hal ini berisiko besar terhadap gangguan jantung.

Biasanya ini akan membuat detak jantung anda tidak normal. Tidur boleh jadi penyembuh yang baik. Pada saat inilah pertumbuhan organisme tubuh. Sebagai contoh tidur boleh menumbuhkan tingkat hormon pertumbuhan dan menganti sistem imune.

Pada orang dewasa, kurang tidur boleh menimbulkan depresi berat. Dalam keadaan kurang tidur yang parah, depresi akan bertambah ditambah otak tak boleh berpikir dengan betul, banyak kes bunuh diri juga dikatakan kerana kurang tidur. Amboi…bahaya tue. ·

Tanpa makanan, manusia boleh hidup selama lebih kurang 14 hari, tetapi tanpa tidur, manusia hanya boleh bertahan selama 10 hari.

·Mamalia yang paling lama tidur adalah Koala (22jam), Kelawar (19jam) dan tenggiling (18 jam) manakala mamalia yang tidur paling sekejap pula adalah zirafah (2 jam), rusa (3 jam) dan gajah Asia (3 jam lebih sikit).

· Apabila Dolphin tidur, hanya separuh otaknya akan nyahaktif, lagi separuh digunakan untuk membantu proses pernafasan. ·

Mengikut kajian pakar, 1 daripada 4 pasangan tidur di katil berasingan.
· Bermimpi adalah normal tidak kira ianya mimpi ‘indah’atau ngeri. Mereka yang tidak bermimpi selalu dikaitkan dengan masalah peribadi atau personaliti.

· Perkara yang berlaku ketika tidur ialah otak akan berehat, sel-sel rosak diperbaiki dan mengeluarkan hormon-hormon tertentu.

· Selalunya 70% dari mimpi seorang lelaki adalah tentang lelaki yang lain dan 30% tentang perempuan manakala bagi seorang perempuan, 50-50 tentang lelaki-perempuan lain.

· Selalunya kita hanya akan bermimpi tentang seseorang yang kita pernah lihat tidak kira sama ada masih ingat atau tidak. · Saat kita sedang tidur nyenyak, nafas, detak jantung dan tekanan darah berada dalam tingkat yang paling rendah.

· Saat kita sedang bermimpi, otak biasanya bekerja mencari pengalaman serupa yang pernah terjadi ketika kita sedang dalam keadaan sadar.

· Banyak orang menderita insomnia adalah pengaruh dari rasa bimbang dan depresi. Dan rata-rata penderita insomnia paling tinggi adalah wanita dan orang tua.

  · Rata-rata orang bangun sekitar 6 kali setiap waktu mereka tidur.

· Suhu tubuh akan menurun secara drastik menjelang pagi. Biasanya titik paling rendah adalah sekitar jam 4 pagi. Kemudian akan naik lagi setelah matahari terbit.

· Walaupun kita sedang tertidur nyenyak, ada beberapa bagian dari tubuh kita yang boleh menerima suara atau signal dari sekitar. Itulah sebabnya mengapa kaum ibu selalu bangun ketika bayinya menangis.

Bagaimana mendapatkan Tidur yang Sihat?

1. Persiapkan diri anda dengan memastikan anda dalam keadaan tenang dan santai sebelum anda tidur. Sebelum beranjak ke bilik tidur, lakukan aktiviti yang ringan. Hindari muzik yang keras dan televisyen. Matikan lampu. Membaca dan meditasi boleh membantu anda bersiap-siap untuk tidur.

2. Pastikan anda mentaati jadual rutin anda dengan tidur dan bangun di waktu yang sama setiap harinya. Tubuh anda akan terbiasa dengan jadual tersebut dan akan terbiasa mempersiapkan tidur yang lena. Pastikan bilik tidur anda dingin dan nyaman

3. Jika anda menghabiskan waktu lebih dari 15 minit di katil anda untuk bersiap tidur, sebaiknya lakukan sesuatu hal yang dapat membuat anda rileks. Akan tetapi jangan anda lakukan diatas kasur. Berada di ranjang saat terjaga malah meningkatkan kekhawatiran kamu tak bisa tidur.

4. Bersenam boleh membuat anda tidur lebih baik, tapi jika senaman itu dilakukan pada waktu yang sesuai. Waktu yang paling ideal untuk melakukan senaman adalah pada pagi hari. Bersenam pada siang hari akan membuat anda rasa mengantuk. Itu kerana senaman membuat tenaga dalam tubuh meningkat.

5. Jangan makan makanan berat sebelum tidur dan jangan mengambil minuman berunsurkan kafein pada malam hari. Jangan merokok, serta meminum alkohol kerana ia dapat mengganggu kemampuan tidur anda.

Monday, September 23, 2013

Rombongan "che kiah"@Langkawi (Part 2)

Selepas merehatkan badan kat bilik hotel..kekawan ajak rounding Pekan Kuah Nak pergi Pasar Malam..kononnye...dok jalan2 x jumpa2 gak..pasara malam udahnyer jumpa downtown...ramai jual baju jer kat sini..kaki dah penat singgah pekena laksa jap..kat gerai downtown nie..sedap laksanya..


Esoknye...jam 8.00 pagi breakfast dulu kat hotel...turun lambat ramai lak orang...8.30 bus dah sampai..itinerary ari nie..nak pegi Chenang..naik Cable Car...aku nie sebenarnya gayat..tapi nak merasa gak camne naik cable car tinggi2 tu..Ramai betul orang nak naik cable car..panjang betul Q..rasanya masa beratur pun dah ambil masa 1/2 jam rasanya...


 
 
 
Muka ceria jer masing2 padahal sume gayat..:)
 


 


                                                          Indah nya ciptaan Allah.


Lepas habis naik cable car..plan seterusnya pegi lunch..sebab time turun dari Gunung Mat Cincang tu..pun dah pukul 11.30..cepat betul masa berlalu..tapi Pak Lah kata singgah kat Padang Matsirat dulu ..tempat beras terbakar..wahhh!!!! banyak nyer beras..ha ha. ha dok bayangkan ada beras yang banyak...sesampai nyer berasnyer adela banyak nie..udahla panas masa nie..rasa terbakar lak tengok beras nie he he....




Cantiklak tangga rumah sebelah tempat beras terbakar nie




 Sibuk gak nak bergambar kat depan tangga nie.walaupun panas dah cuaca masa nie..


Pak Lah kata..nak bawa kami makan kat Kak Yan Ikan Bakar nama restoran tu..dulu gerai kecil jer..tapi sekarang dah updated..sesampai jer..lauk pauk sudah abis la..cuma tinggal sayur taugeh goreng, ulam, ikan pari bakar ..makan jer ape yg ada..xder pilihan pun...nasi baik la sedap..

Dah kenyang makan Pak Lah nak bawa kami ke Makam Mahsuri...tapi majoriti xnak pegi..plan pun tukar..Pak Lah bawa kami ke Pantai Pasir Hitam pula..








 
Pasir memang hitam tapi halus...
 
 


         Sejarah  terjadinya Pantai Pasir Hitam


Dah abis rounding kat Pantai Pasir Hitam nie..kami singgah di Galeri Perdana tempat dimana Tun Mahathir menyimpan hadiah-hadiah selepas dia jadi Perdana Menteri..aduiihh banyaknya hadiah die sampai boleh buka Galeri..



Banyak2 hadiah Tun ini yang paling aku suka..he he   emas tulen ko..




Bahtera nie pun ade yang bagi ...besar tu...





Dah abis pusing Galeri..  Pak Lah bawa kami ke Pekan Kuah..kedai Haji Ismail Group..okla nie kedai lama..tapi banyak gak kedai lain seangkatan macam kedai tu..jalan2 je kat dalam tu...x beli ape pun..sebab susunan barang x macam kat Idaman Suri tersusun.x menarik perhatian..

Jam pun dah kul 5 petang...Pak Lah bawa kami ke Dataran Lang..kat sini sekejap je turun ambil gambar helang tu 2 3 keping...pastu balik hotel..malam..dinner kat Restoran Wan Thai..lupa nak snap pic..kat sini..okla makanannye sedap sikit dari buffet kat hotel semalam..




Okla sudah abis percutian kami di Langkawi..esoknya kami check out awal..kul 8.00 pagi..sebab nak kejar Jetty ke Kuala Perlis..memang ramai ..kul 12.00 baru sampai kat Kuala Perlis..perjalanan balik Ke Subang Jaya di teruskan..udahnya pukul 11 malam baru sampai umah.

Friday, September 20, 2013

Rombongan "che kiah"@Langkawi (Part 1)



Cuti 3 hari yang lepas 13/9/2013 -16/9/2013 ....join rombongan ofis gi Langkawi..check out dari Subang Jaya hari Jumaat@9.30 malam..jalan memang jam sepanjang NKVE bumper to bumper ...R&R x payah citer..sume sesak jer..berenti rilex jap kat Bukit Gantang dalam pukul 2.30 pagi..perjalanan diteruskan hingga ke Kuala Perlis sebab nak naik Feri dari sana..jam 6.30pagi ngam2 sampai jeti...
 
Aduih mak ooi..punyer la ramai umat...nasib baik tiket feri dah siap booked..cuma ambil je kat kaunter tapi itu pun kelam kabut..lebih kurang 7.30 pagi..naik Feri..ambil masa 1 jam lebih baru sampai Langkawi..dalam kekalutan kat Jeti tadi x sempat langsung nak snap pic..sempat ambil pun bila dah sampai langkawi..


 
Lebih kurang jam 8.30 pagi sampai di Jeti Langkawi akhirnya..1st time nie..he he malunye..orang dah berkali2 sampai.. ..Tour Guide dah sampai..kami panggil Pak Lah..die terus bawa kami pegi breakfast dulu..lapar oo..nasi lemak xde la..ade meehoon, nasi & lauk pauk jer..sebab perut lapar nasi..so makan nasi lauk daging masak kicap..ko macam lunch..kenyang alhamdullilah...:)
 
Pak Lah terus bawa kami ke kedai Gamat Nusantara..replika botol gamat besar ko...siap celup tangan dalam minyak gamat mendidih lagi..nampak mendidih memang ngeri nak celup jari..tapi bila dah celup ok jer macam celup dalam air panas jer..
 
 
 
 
 


                                                          Tongkat Ali pun ..he hee
 
Jangan pulang tanpanya..so aku pun pulang tanpa tangan kosong belila 1 dozen minyak gamat nie..:)
 
 
Lepas dah abis kat kedai Gamat nie..Pak Lah bawa kami ke Kedai Kain Batik lak..seberang jalan jer..tapi aku x beli ape..so mmg x snap pic pun..lagipun hujan lak masa nie..aku dok lepak dalam bas jer..

Perjalanan diteruskan ke tempat yang diidamkan oleh kaum hawa..IDAMAN SURI namanya.



Memang tempat nie syurga bagi wanita yang suka menambah koleksi pinggan mangkuk...aku pun terpegun..harganya dan kualiti memang berpatutan..

 
Memang ramai walaupun baru pukul 11am orang dah ramai  dok shopping kat sini..aku tak dok lama kat dalam nie..maklumla kaca , gelas...klu terpecah naya..beli ape yang ternampak cantik..dan berkenan jer..
 
 
 
 
Tengok kakak nie...sampai tetido penat shopping nie..... perrgh banyak tu..
( nie bukan ahli rombongan 'che kiah' aku yer)
 
Dah puas 'ahli rombongan' yang lain menyoping...Pak Lah bawa kami ke Komplek HIG ( Haji Ismail Group) kaya la Pak Haji nie..banyak cawangan die..Komplek nie baru..x banyak kedai..lagi..kat sini kita shopping coklat pula..memang banyak pilihan tapi...macam mahal la harga sebab sebelum pergi dah usha2 harga..contoh coklat Daim...sebelum nie 3 pax RM42...tapi masa kitaorang sampai..harga 3 pax RM46...mahal la ..coklat perero roche tu pun aku rasa macam mahal..lebih kurang harga kat Mydin Subang jer..
 
 
 
 
 



Lebih  kurang dalam pukul 3 pm...siap dah menyoping coklat..time to check in..gile badan dah berlengas...baju dari malam semalam membawa ke petang sabtu..perrgh macam2 bau sudah..

Kami check in di Hotel Bella Vista Spa & Resort..okla not bad...4 star kot hotel nie..

 
 
 

 
 
 
 
 
 
Ok la...sambung next post yee.....

Thursday, September 12, 2013

Fakta Tentang Sabun

Fakta tentang sabun.

Mandi dan sabun memang tak dapat dipisahkan. Mana taknya kalau mandi tak bersabun macam minum kopi tak bergula.Sabun adalah campuran pencuci yang digunakan bagi kegunaan peribadi kita seharian. Ia biasanya dijual sebagai bentuk ketulan dan serbuk.
Kebanyakan campuran sabun ini adalah sebatian sodium atau garam potassium dari asid lemak yang boleh dihasilkan dari minyak atau lemak dengan bertindak balas dengan alkali (seperti sodium atau potassium hidrosida) pada 80°–100 °C dalam proses yang dikenali sebagai saponifikation. Lemak atu adalah hidrolisis oleh bahan asas, menghasilkan glykerol dan sabun kasar.

Sebelum mengenal sabun, manusia dikatakan mandi dengan menggosokan badan dengan batu-batu halus untuk menyingkirkan kotoran di tubuh. Agar kulit harum dan halus, mereka menaburkan kuntum mawar, melati, kenanga, sirih, dan minyak zaitun ke dalam air.
Kebiasaan ini masih berterusan hingga 1980-an.

Boleh dikatakan pada era ini nenek kebayan memang bayak buat duit dengan menjual minyak wangi untuk mengharumkan badan. Dalam sejarah, alkali yang digunakan adalah potash dihasilkan daripada pembakaran bahan tumbuhan seperti abu kayu.

Sabun ini dihasilkan daripada minyak atau lemak. Sodium Tallowate, bahan biasa dalam kebanyakan sabun, sebenarnya adalah lemak haiwan. Ada juga sabun yang dihasilkan dari minyak sayuran, seperti minyak zaiton.

Cuba banyangkan jika tiada sabun? Badan kita mungkin akan berbau, kotor, dan mungkin terkena penyakit kulit. Berdasarkan ukiran yang terdapat pada tembikar peninggalan tamadun Babylon, bahan-bahan yang terkandung dalam sabun telah dimanfaatkan sejak 2.800 SM.

Dalam Papirus Eber, dokumen tentang kesihatan Mesir Kuno tahun 1.500 SM, masyarakat Mesir Kuno menggunakan kombinasi minyak haiwan atau sebatian dengan garam alkali digunakan untuk menyembuhkan penyakit kulit dan membersihkan badan.

Masyarakat di Eropah Utara, pada abad pertengahan, baru mengenal sabun cair tapi baunya kurang enak. Pada abad ke-13 jenis sabun keras mulai diekspot ke Eropah. Teknologi pembuatan sabun juga ditransfer ke Italia dan Perancis selatan semasa era Renaissance. Di England, menunjukkan lebih dari 180 orang terlibat dalam bisnes sabun. Bisnes sabun mendapat tempat yang istimewa di England. Pada 1622 Raja James memberikan hak monopoli kepada seorang pembuat sabun dengan membayar pendapatan $100.000 setahun.

Salah satu perusahaan yang memperkenalkan sabun produksi industri adalah Unilever, merger antara perusahaan asal England, Lever Brothers, dan perusahaan asal Belanda, Margarine Urine. Produk sabun Unilever adalah Lifebuoy, Lux, Sweetmay, dan Capitol. Unilever membuka anak perusahaan di Jakarta pada 1931. Pesaingnya, P&G, produksi perusahaan Jerman, Dralle –yang pada 1940-an berubah nama menjadi Colibri dan diambil-alih Unilever. · ·

Perkataan”Soap” atau sabun diambil dari bahasa latin“Sapo”,Sapo merupakan nama sebuah gunung –ada juga yang menyebutnya bukit– dalam mitos Romawi Kuno, yang biasa menjadi tempat pemotongan haiwan korban dalam sesebuah upacara.

Ketika hujan, sisa-sisa lemak haiwan itu tercampur abu kayu pembakaran dan mengalir ke Sungai Tiber di bawah gunung. Tak diduga, saat masyarakat sekitar sungai mencuci, mereka mendapati air mengeluarkan buih dan pakaian mereka menjadi lebih bersih. ·

Pada tahun 2008, Pertubuhan Bangsa-Bangsa menetapkan bahawa 15 Oktober setiap tahun sebagai Hari Cuci Tangan Pakai Sabun Sedunia. ·

Pada Tahun 1688 King Louis XIV dari Perancis telah menandatangani perjanjian dengan pengusaha sabun yang dikenali dengan nama signed “Colbert’s Edict”.

Didalam perjanjian tersebut menyatakan pembuat sabun mesti menghasilkan sabun dengan minyak zaitun asli sahaja.

Wednesday, September 11, 2013

KISAH 20 SEN....

Sebelum raya..kecoh ayam naik harga...bila nak raya harga turun sikit..elok jer abis bulan raya ..minyak petrol pula naik...aduih sudah semestinye banyak barang akan naik harga nanti..semalam pegi kedai mamak minum tea tarik makan capati...mamak nie pandai harga x naik tapi portion capati tu punye la nipis dan kecil jer..air pun macam kurang teh kurang gula..sume kurang la.. betul la walaupun 20 sen...

Kerana 20 sen itu...
Ada nelayan bakal termenung jauh,
Ada petani bakal pecah peluh,
Ada peniaga bakal mengeluh..

Dari 20 sen itu..
Ada yang mengambil kesempatan,
Ada yang tinggal kesempitan,
Ada yang ucap kesyukuran, Kerana NEGARA MASIH AMAN!

Akibat 20 sen itu... harga Barangan akan melambung,
Para pembeli bagai berkabung,
Para peniaga jenuh menghitung..
Disana ada macai..

Kata cai, 20 Sen saja, kira cincai..
Cai mungkin lupa,
Yang minyak itu punca segala,
Yang minyak itu keperluan semua.

Kerana 20 sen "saja",
Semua akan tepuk kepala..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Gadget

This content is not yet available over encrypted connections.