Friday, April 25, 2014

Kenapa Wanita Menangis???

 
 
WANITA... Makhluk ciptaan Allah yang satu ini memang tidak dapat ditolak lagi sangat mudah mengeluarkan air mata. Akan terlihat wajar ketika wanita menangis dengan alasan yang pasti dan jelas. Tapi mengapa terkadang wanita tiba-tiba menangis tanpa sebab dan alasan yang jelas? Ada beberapa hal yang menyebabkan wanita meneteskan mutiara bening nan hangat milik makhluk Allah yang paling lembut itu.

• Faktor Hormon. Saat memasuki masa Pra Menstruasi (PMS), wanita akan bersikap yang cenderung menyebalkan. Misalnya akan sensitif, mudah marah-marah, dan seketika meluapkan emosi buruknya melalui tangisan.

• Marah. Berbeda halnya dengan pria, saat meluapkan perasaan marah wanita jarang sekali mengungkapkan kemarahannya dengan hal-hal seperti yang dilakukan pria. Tapi, kemarahannya yang tinggi akan meleleh menjadi butiran bening yang keluar dari sudut kornea.

• Perasaan emosi. Wanita adalah makhluk yang paling halus bathinnya. Untuk itu, ia akan mudah sakit hati, gundah, frustasi, ketika terjadi hal-hal diluar apa yang diharapkannya. Biasanya, ketika wanita tidak menemukan tempat untuk sekedar menuangkan isi hatinya, maka membludaklah tangisannya

• Ingin memanipulasi keadaan. Ketika wanita melakukan kesalahan, cenderung ia akan terus dihantui rasa bersalah meskipun terlihat acuh-acuh saja. Wanita akan menangis akibat menyesal atau bisa juga sebagai pola untuk menarik simpati agar mudah untuk dimaafkan.

• Saat teringat sesuatu (memori/kenangan). Lain halnya dengan pria, wanita adalah makhluk Allah yang paling mudah meningat setiap peristiwa dalam detik demi detik yang dilaluinya. Maka, ketika wanita mengingat hal yang membuatnya sedih atau rindu, cenderung ia akan menitikkan air mata.

• Kehilangan. Makhluk lembut bernama wanita, akan selalu menjaga apapun yang ia miliki dengan sepenuh hati dan sebaik-baiknya. Maka, saat sesuatu yang dimiliknya hilang ia akan merasa kehilangan dan akhirnya mengalirkan air mata.

• Dibohongi. Setiap manusia apapun jenisnya pasti akan merasa sangat kecewa saat dirinya dibohongi. Begitupun dengan wanita, saat ia dibohongi mungkin tidak akan menangis di tempat. Tapi, beberapa saat setelah itu, baik disadari ataupun tidak air mata akan segera membasahi pipinya.

• Dilupakan. Wanita selalu ingin mendapatkan perhatian yang lebih dari siapapun. Maka, ketika ada hal yang menurutnya orang lain telah lupa akan hal tersebut, ia akan merasa sangat sedih dan akhirnya menangis. Contoh, seperti ulang tahun pernikahan. Saat suaminya lupa bahwa hari itu adalah ulang tahun pernikahan mereka, wanita akan kecewa dan menangis.

• Terharu. Perasaan seorang itu adalah perasaan yang paling peka. Saat ia mengalami kejadian yang mengharukan, bahagia ataupun sedih, jiwanya akan tersentuh dan berlinang air mata.

Written By Canang

Thursday, April 24, 2014

GA Nurul Yui Collection


Join last minute....



Syarat-syarat mudah yang WAJIB dipatuhi :
 
1) Buat satu entry dengan tajuk " GA Nurul Yui Collection ", letak banner & linkkan entry ini
 
2) Follow blog & like page Nurul Yui Collection
 
 
3) Berikan link entry penyertaan anda yang lengkap di komen entry ini
 
* Kejujuran anda amatlah dihargai ketika menyertai GA ini
Yui akan komen di setiap entry penyertaan anda

Jumlah pemenang :

1 orang x 1 set pisau kitchen king 6 pcs
2 orang x topup RM 5 ( DiGi/Maxis/Celcom )
 
Cara pemilihan pemenang :

1 x top referral
2 x random org


Tarikh penting :

GA tamat : 24/4/2014
Senarai peserta : 25/4/2014
Tempoh semak peserta : 25/4/2014 - 27/4/2014
Senarai pemenang : 29/4/2014


Peserta yang tidak memenuhi syarat AUTOMATIK tidak dimasukkan dalam
senarai peserta

1st Giveaway Sulaman Lace Heaven

http://fuzamusa.blogspot.com/2014/04/sulamanlaceheaven-1stga.html

Semua dijemput untuk sertai GIVEAWAY ini, tapi kenalah ikut syarat-syarat berikut:
  1. Follow blog Fuza, Follow Instagram Sulaman Lace Heaven, dan Follow blog Mia Liana
  2. Buat satu entri bertajuk 1st Giveaway Sulaman Lace Heaven
  3. Copy coding yang telah disediakan dan paste kan ke dalam ruangan HTML dan Publish entri.
  4. Tinggalkan URL entri kalian ke dalam ruangan komen INI.
  5. Pemilihan pemenang adalah melalui random.org
  6. Giveaway ini akan TAMAT pada jam 11.30 malam 12 Mei 2014
Sila klik pada banner untuk join. Jom....

Tuesday, April 22, 2014

Sepetang di Bandar Hilir, Melaka

Cuti ujung minggu lepas pergi kenduri kawin ofis mate di Jasin..balik kenduri..terus gerak ke Bandar Hilir saja nak jalan jalan..memang dah bertahun-tahun tak sampai Bandar Melaka nie..banyak sangat perubahannya..best tapi penat ooo..malam kul 11.30malam baru sampai umah.




 Masuk Muzium rakyat nie sebab nak rasa aircond sejuk sikit..panas lak kat luar


          Antara barang pameran dalam muzium rakyat



    Lepak-lepak kat area sini sambil tengok beca yang lalu lalang..



Ambil gambar jer kat  area bawah nie tak mampu mendaki kota A Farmosa tu...


Jalan jalan ke Menara Taming Sari pula...x naik sebab gayat benda tinggi2 nie...ofis mate lain naikla..



Kemudian berjalan lak ke area cruise.... naik cruise menyusuri Sungai Melaka pula..lama kat atas sungai..lebih kurang 40 minit..rasanya..tapi klu malam best ko leh tengok banyak lampu2...
Lebih kurang 7 malam kitaorang gerak kuar dari bandar melaka.
Byee Melaka..nak kena plan bermalam kat sana pula nie..tak puas la..1/2 hari jalan2..banyak tempat tak sempat diteroka.


Thursday, April 17, 2014

Jom Makan Kuaci


KUACI adalah nama sejenis makanan ringan yang berupa biji semangka, biji labu atau biji bunga matahari yang dikeringkan dan dimasinkan. Kita rakyat Malaysia telah mengenali kuaci semenjak dulu lagi dimana ianya murah, mudah didapati dan enak dimakan. Terdapat banyak jenama popular kuaci yang dijual dipasaran daripada yang mempunyai perisa asli sehingga pelbagai perisa baru yang sungguh menyeronokkan semasa memakannya.

Makan kuaci adalah satu aktiviti yang menghayalkan dimana lazimnya kita 'Tidak Mahu Berhenti' makan kuaci kerana ia 'tidak mengenyangkan'. Proses untuk menyediakan biji kuaci akan memberikan aroma sedap dan ditambah perisa garam memberikan rasa enak dimana fungsinya juga meningkatkan ketahanan simpanan. Tambahan rasa dan aroma yang sering dipakai dalam pembuatan kuaci adalah daun pandan, batang serai, kayu manis dan beberapa bahan lain.

Artikel malam ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai makanan ringan KUACI untuk dijadikan bahan bacaan dan berkongsi maklumat. Kalangan kita ramai yang mengatakan makan kuaci hanya membuang masa dan tidak mengenyangkan malahan kulit kuaci yang tidak disimpan baik akan bertaburan.

Mungkin dakwaan ini meleset kerana banyak jenis kuaci yang ada zat permakanan yang baik untuk kesihatan manusia. Kandungan zat atau nutrisi kuaci bergantung kepada bahan asas yang digunakan. Kuaci biji bunga matahari (Sunflower seeds) yang berwarna kehitaman banyak dijual dipasaran dimana ia didapati banyak mengandungi vitamin B kompleks, vitamin B6, dan vitamin E. Komponen paling dominan pada kuaci adalah kandungan minyak biji bunga matahari iaitu Asid Lemak tidak Tepu (88%) dan sebanyak antara 44%-72% adalah kandungan Asid Linoleate. Kadar protein kuaci Tembikai sebanyak 28.3 g/100g dan Biji Bunga Matahari sebanyak 22.8 g/100 g. Kadar lemak pada kuaci biji semangka sebanyak 47.4 g/100 g dan biji bunga matahari sebanyak 49.6 g/100 g (Sila lihat foto isi biji kuaci disebelah).

Lazimnya kita akan berhenti makan kuaci apabila mulut dan tangan sudah penat mengopek kulit kuaci. Bahan-bahan yang ada di dalam kuaci mampu melawan kanser, memperbaiki dan mencegah penyakit kardiovaskular, hipertensi dan mampu untuk menurunkan kadar kolesterol. Kuaci yang diproses daripada biji tanaman bunga matahari antara yang popular dijual dipasaran Malaysia (Sila lihat foto sebelah). Tanaman bunga matahari (Sunflower) ini dipercayai natif dari Mexico dan Peru ini kemudian tersebar diseluruh dunia sejak tahun 1700.

Tanaman ini kemudian ditanam secara besar-besaran di Jerman, Perancis, Romania, Bulgaria, Russia, Hungary dan Amerika Syarikat. Kita di Malaysia tidak banyak menanam bunga matahari kecuali untuk tanaman hiasan sahaja. Mulanya tanaman bunga matahari ditanam sebagai tanaman hiasan dinegara tersebut tetapi kemudian bijinya dimanfaatkan sebagai kuaci dan sumber minyak untuk produk kosmetik. Kuaci merupakan sumber lemak sihat hampir 90%, vitamin, antioksidan, mineral, protein dan fitokimia yang sangat baik. Selain itu, biji bunga matahari mengandungi lemak tidak tepu (asid linoleat) dan (asid oleik), jenis lemak yang melindungi jantung.

Kajian klinikal juga ada menunjukkan iaitu makanan tinggi lemak tidak tepu lebih baik daripada makanan rendah lemak, kerana meningkatkan HDL (kolesterol baik) dan menurunkan LDL (kolesterol jahat). Biji bunga matahari juga merupakan sumber yang kaya dengan vitamin E iaitu sebanyak satu perempat cawan biji bunga matahari memberikan 90.5% daripada keperluan harian vitamin E. Vitamin E adalah bahan antioksidan dan anti radang dimana ia mampu mengurangkan gejala Lelah (asma), osteoartritis dan Rematoid arthritis yang cara utamanya dipengaruhi oleh radikal bebas dan radang.

Kandungan vitamin E yang cukup dapat mengurangkan risiko pada pembuluh darah dan kanser. Juga dapat mengurangkan kesakitan dan kekerapan rasa panas (hot flush) yang dialami wanita menopause dan komplikasi diabetes. Selain itu ada laporan bahawa biji kuaci juga banyak mengandungi bahan mineral berguna seperti Posforus (705-755 mg/l00 g), Kalium (648-689 mg/100 g), Kalsium (54-116 mg/100 g), Natrium (3-99mg /100 g), Besi (6.77-7.28 mg/100 g) dan Tembaga (0.69-1.75 mg/100 g).

Mineral kalsium dan posforus sangat penting peranannya dalam pembentukan tulang dan gigi. Ia juga bermanfaat untuk mencegah osteoporosis. Kewujudan mineral kalium sangat penting untuk mengimbangi natrium. Kalium bersifat hipotensif, iaitu mempunyai kesan penurunan tekanan darah dalam badan. Begitulah coretan malam ini mengenai kuaci iaitu satu daripada produk pertanian yang mendap

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Gadget

This content is not yet available over encrypted connections.